Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Ik zit overal bij, dan val je op”

“Ik zit overal bij, dan val je op”

Dies 2020

“Wat denk jij dat het is?”, vraagt Eleonore (Leo) Köhler, hoogleraar klinische anatomie, wijzend naar het ongeveer 40 centimeter hoge beeldje op haar bureau. “Ik heb er lang over zitten denken, maar ik denk dat het een voorovergebogen, eenvleugelige engel is. Het beeld, een certificaat en een “grote bos bloemen” vormen samen de Wynand Wijnen Onderwijsprijs – die sinds 1994 elk jaar wordt uitgereikt tijdens de dies natalis van de Universiteit Maastricht aan een medewerker met een bijzondere bijdrage aan het onderwijs.

De naam van het kunstwerk is ‘Obrigado’”. Portugees voor ‘dankjewel’. Dankbaar zijn haar studenten overduidelijk. Dat blijkt zowel uit de introductievideo als het formulier dat haar collega’s invulden om haar te nomineren. Beide een stortvloed aan lovende woorden. “Het eerste e-mailadres dat de studenten uit hun hoofd weten is van jou” en “Ze luistert altijd, geeft studenten haar aandacht. En het maakt niet uit of ze het super druk heeft, dat heeft ze het steeds, ze is er altijd voor de studenten”, klinkt het in het filmpje. 

Köhler speelde een grote rol in de hervorming van het bachelorprogramma van biomedische wetenschappen. Haar collega’s beschrijven een situatie tijdens de afstudeerceremonie van de eerste studenten die slaagden voor de nieuwe bachelor. “Leo werd geëerd met een staande ovatie” toen zij naar het podium liep voor haar speech. “Iets dat we nog nooit eerder gezien hebben.” 

Köhler benadrukt dat zij wel degene is die de prijs heeft gekregen, “maar dat het een teamprestatie is. Ik heb me keihard ingezet, maar honderd anderen ook.” Haar winst heeft met zichtbaarheid te maken, denkt ze. Als bachelor coördinator is ze zeer zichtbaar. Daarnaast is Köhler mentor, begeleidt ze practica, geeft ze colleges, beoordeelt ze schrijfopdrachten en is ze tutor in twee onderwijsgroepen per jaar. “Ik zit overal bij, dan val je op.”

“Het leukste aan onderwijs is het werken met de studenten”, zegt Köhler. “Je ziet hoe ze groeien, dat vind ik mooi. En ik leer ook van hen, bijvoorbeeld door onverwachte vragen. Zulke vragen laten mij nadenken over hoe ik het voor studenten beter kan maken.” 

“Mijn droom voor de toekomst: de komende jaren geen curriculumherziening meer, maar het bestaande systematisch verbeteren”, aldus Köhler. Zo werkt haar afdeling nu bijvoorbeeld aan een serie practica waarin ouderejaars de jongere studenten begeleiden. “Door de feedback die we van de studenten krijgen, worden onze practica alleen maar beter en leerzamer.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)