Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Zorgen over werkdruk door mentorprogramma

MAASTRICHT.  De rechtenfaculteit stelt volgend academisch jaar zo’n zeventig docenten aan als mentor om alle eerstejaars bachelorstudenten (ongeveer zevenhonderd) te begeleiden. Dat plan vloeit voort uit de kwaliteitsafspraken, het geld dat vrijkomt door de afschaffing van de basisbeurs en dat universiteiten en hogescholen investeren in de verbetering van hun onderwijs. De WP-leden in de faculteitsraad, waar het plan onlangs werd besproken, maken zich zorgen over de toch al hoge werkdruk.

Werden voorheen alleen de ‘zwakkere’ studenten begeleid, vanaf september neemt de rechtenfaculteit iedereen mee in het mentorprogramma. Het gaat hier niet om het psychische welzijn van de student, maar om het bespreken van de studievoortgang of hobbels waar ze tegenaan lopen. In elk geval moeten alle eerstejaars verplicht deelnemen aan een eerste groepssessie met tien studenten. Vervolgens zijn er gedurende het jaar twee ‘vrijwillige’ ontmoetingen met de mentor die “bij voorkeur”, zo staat er in het plan, ook lesgeeft in het eerste jaar en bekend is met intensievere projectmatige onderwijsvormen. De student die een onvoldoende scoort voor een blok in de eerste twee periodes wordt nog eens uitgenodigd – verplicht – voor een halfuurtje bij de mentor.

In een recente vergadering van de faculteitsraad riep het mentorprogramma nogal wat vragen op. Waar gaan ze zeven keer tien studenten samenbrengen in een toch al te kleine faculteit? En waarom verplichten we studenten naar zo’n sessie te gaan? Het bestuur: “Dat proberen we zo min mogelijk te doen. Maar er moet iets van een verplichting zijn gezien de kwaliteitsafspraken.”
Daarnaast klinken er zorgen over de werkdruk, “het mentoraat komt er nog eens bovenop. Ik zou niet zitten te wachten op e-mailtjes, het maken van planningen, het verplaatsen van afspraken omdat een student ziek is, en ga maar door”, zegt raadsvoorzitter en hoogleraar Bram van Hofstraeten. “Kan er geen planner worden aangesteld?” Collega Anna Goldberg hoopt op een online systeem voor het maken van afspraken waarin de mentor alleen een time slot hoeft aan te geven. Het bestuur bekijkt de mogelijkheden op Canvas, het nieuwe Blackboard. En wat het psychisch welzijn van studenten betreft, daar is het mentoraat misschien niet voor, zegt Goldberg, maar je gaat na het ‘voorgeschreven halfuurtje’ ook niet zeggen: ‘De groeten, tot ziens’. “Begrijpelijk, maar je bent een doorgeefluik. Als het probleem te groot is, moet het bij een studieadviseur of studentpsycholoog komen te liggen”, luidt het antwoord van het bestuur.

Omdat niet iedere docent een coach is, moeten de zeventig aangestelde mentoren op training. Hiervoor roept de faculteit de hulp in van het studentenservicecentrum en het Edlab, het instituut voor onderwijsinnovatie.

Een faculteit als de School of Business and Economics met veel eerstejaars zet ouderejaarsstudenten in als mentor, onder andere tijdens de introductie en bij Q&A sessies. Zijn er vragen of problemen die zij niet kunnen oplossen, dan sturen ze die door naar stafleden, laat Mark Vluggen, directeur van de bacheloropleidingen bij SBE, weten. Daarnaast is er een oproepbeleid voor studenten die vaak afwezig zijn of hun tentamens uit blokperiode één niet hebben gehaald. Bovendien ontvangen studenten bij aanvang van de tweede periode een uitnodiging om een keer op gesprek te komen bij een studieadviseur.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)