Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Tip voor faculteiten: zet kennisclips online

Tip voor faculteiten: zet kennisclips online

Photographer:Fotograaf:

Antonio Zugaldia

 

 

 

Promotieonderzoek Gwen Noteborn

Alle promoties zijn vanwege de corona-maatregelen uitgesteld, maar online promoveren kan straks waarschijnlijk wel. Gwen Noteborn zou ervoor tekenen. Ook omdat het naadloos aansluit bij haar proefschrift over ict-vernieuwingen in het onderwijs. En bij de actualiteit: haar Amerikaanse copromotor heeft een reisverbod. Een interview via Facetime.

Alle faculteiten werken zich op dit moment uit de naad om alternatieve tentamens (eind maart) te regelen en virtuele onderwijsgroepen aan te bieden. Als Noteborn een tip mag geven, zegt ze via een hakkelige beeldverbinding, dan zou ze zogeheten kennisclips aanbevelen. Ze is niet de eerste de beste, ze won twee keer de Maastrichtse Onderwijsprijs en zou op 1 april een proefschrift over ict-vernieuwingen in het curriculum verdedigen.

Kennisclips dus: korte filmpjes waarin een docent een thema uit de doeken doet. Studenten bekijken die op hun pc, en maken daarna een tiental testvragen zodat de docent zicht heeft op de zwakke plekken. Die komen dan een paar dagen later aan bod in een online onderwijsgroep. De studenten weten al van de hoed en de rand, en daarom volstaat één in plaats van twee uur onderwijs. Bij de School of Business and Economics werkten de clips heel goed; de slagingspercentages bij het struikelvak Finance 1.5 stegen met 15 procent.

Ze kunnen in een handomdraai worden opgenomen, zegt Noteborn. “Het hoeven geen gelikte video’s te zijn, docenten kunnen de clips achter hun eigen pc opnemen. Deze onderwijsvorm is bovendien makkelijk op te vangen als collega’s uitvallen. Ook studenten die ziek worden, kunnen de clips altijd thuis bekijken.”

De kennisclips komen aan de orde in het proefschrift Education Revolution, waarin Noteborn de vernieuwingen bespreekt waarmee ze zelf in de afgelopen vijftien jaar heeft geëxperimenteerd – inclusief Second Life en Google Glass. De nadruk ligt op de emoties die studenten bij de technologie ervaren.

HEMA

Maar eerst: op welke onderwijsrevolutie doelt Noteborn? Die heeft te maken met de razendsnelle veranderingen in de samenleving. “Voor universiteiten is niet altijd duidelijk hoe ze studenten moeten opleiden, want niemand weet hoe een baan er over tien jaar uitziet, welke competenties er nodig zijn. Vroeger stelde een notaris samenlevingscontracten op, nu kun je die voor 130 euro bij de HEMA downloaden.”

In de Verenigde Staten blijken opleidingen steeds minder goed te matchen met de eisen van de arbeidsmarkt. “Veel studenten vinden mede daardoor geen baan en werken als barista of serveerster. Bijna eenvijfde van de Amerikaanse studenten zal de studieschuld nooit afbetalen.”

Wat te doen? Je moet studenten digitale skills aanleren die hen in hun beroepsuitoefening flexibeler maken, zegt Noteborn. “Een advocaat hoeft niet langer jurisprudentie uit zijn hoofd te kennen. Wat wel handig is als hij een netwerkanalyse kan maken, een tool waarmee de verbanden tussen eerdere casussen kunnen worden gevisualiseerd. Daarmee kunnen studenten zien hoe de zaken zich tot elkaar verhouden en welke voor hun casus het meest relevant is. Dat is een belangrijke vaardigheid. Je moet tegenwoordig complexe informatie op een snelle manier kunnen verwerken.”

Eerder experimenteerde Noteborn met Second Life waarin SBE-studenten een budget kregen om een aantrekkelijke, virtuele winkel te ontwerpen. Ze ervoeren aan den lijve wat competitie betekent en bedachten gewiekste strategieën, zoals een virtueel feest, om hun product aan de man te brengen.

Ook maakte ze rechtenstudenten vertrouwd met Google Glass om het pleiten beter onder de knie te krijgen. Studenten hoefden niet langer van papier te lezen, maar zagen hun tekst geprojecteerd in de bril. Het voordeel: zo zien ze tegelijk wat er in de rechtszaal gebeurt, hoe de rechter en de tegenpartij zich gedragen. Waardevolle informatie.

MOOCs

In haar proefschrift gaat Noteborn dieper in op de emoties en beleving die gepaard gaan met technologie. Het zal niet verbazen: zodra studenten het leuk vinden, presteren ze beter. Dat was bij Second Life het geval (studenten hielden zich zelfs ’s nachts nog op in de virtuele wereld) maar ook bij Google Glass. Al ligt dat in het laatste geval een tikkeltje genuanceerder.

Want studenten vonden het weliswaar leuk om op die manier te pleiten, en ze voelden zich ook zelfverzekerd met alle informatie in de glazen, maar ze presteerden slechter. “Het lijkt erop dat ze overmoedig worden. Misschien hadden ze zich ook minder goed voorbereid. Het doet mij denken aan chauffeurs die de navigatie blijven volgen totdat ze in de sloot belanden.”

Maar wie heeft het nog over Second Life en Google Glass? Bestaan die überhaupt nog? “Ik hoor dat vaker. Het gaat mij ook niet speciaal om deze twee toepassingen, maar over de concepten van virtuele werelden en wearables. Die verdwijnen niet snel.”

En de MOOCs? Zijn de Massive Open Online Courses passé? De UM bood er een aan over probleemgestuurd onderwijs. Het was volgens de bestuurders een succes maar ze hebben toch de stekker eruit getrokken, omdat die te duur was en niet in het pgo-profiel paste.

“Het probleem van de MOOCs is dat ze een hoge dropout kennen. Veel deelnemers beschikken al over de vakkennis maar volgen de cursus om één of meerdere aspecten ervan op te frissen. Zodra dat gebeurd is, zijn ze weg en maken de cursus dus ook niet af. Je ziet dat steeds meer leading universities ermee stoppen.”

Ronddraaiende strandbal

Promoveren kent zijn haken en ogen dezer dagen. Vanwege de corona-crisis heeft het college van bestuur alle promoties uitgesteld. Noteborn zou het liefst voor een volle zaal promoveren, met alle vrienden en familie in haar blikveld. Maar als de maatregelen nog lang van kracht blijven, is ze de eerste die tekent voor een virtuele plechtigheid. Dat lukt overigens niet op de dag van haar promotie, op 1 april, dat is te kort dag. Maar daarna misschien.

Ze zou geen ict-onderzoeker zijn, als ze niet al welomlijnde ideeën had over de gang van zaken. Het praatje zou ze van tevoren opnemen en rondsturen naar de oppositieleden. Daarna kan online de verdediging beginnen, in dezelfde setting als een virtuele onderwijsgroep. Maar er kleven wel risico’s aan, zegt ze. “Stel je bent goed op dreef, en dan ineens verstart het beeld, met die strandbal die maar blijft ronddraaien… Dan zou ik het echt heel warm krijgen.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)