Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Collega’s houden nu koffiepauzes via Facetime”

“Collega’s houden nu koffiepauzes via Facetime”

Omgaan met angst en stress tijdens de coronapandemie

Breng structuur aan in je dag, vind een balans tussen werken, studeren en ontspannen, hou online contact met anderen en gun jezelf tijd om uit te vogelen hoe je dat het beste kunt doen. Dat was de voornaamste boodschap van het webinar ‘Dealing with anxiety and stress during the COVID-19 pandemic’, dat afgelopen donderdag via YouTube en andere sociale media werd uitgezonden. Rond de honderd mensen keken mee met een panel van experts dat in de studio (op gepaste afstand van elkaar) of via Skype tips gaf en vragen beantwoordde.

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen sociale onthouding en sociale isolatie”, zegt psychologiestudent Nokhez Usama. “We moeten afstand houden, maar dat betekent niet dat we geen contact met elkaar kunnen hebben. Ik heb het gevoel dat mensen zich terugtrekken in hun eigen cocon, maar met elkaar praten helpt.”

Frenk Peeters, hoogleraar klinische psychologie, is het met haar eens. “Ik denk dat we onze sociale contacten juist moeten intensiveren, maar op een andere manier. Bel, Facetime, app, speel samen een spel online. Sommigen van mijn collega’s houden nu koffiepauzes via Facetime. Ze spreken een tijd af en kletsen dan samen over andere dingen dan het werk, net zoals ze normaal gesproken bij de koffieautomaat zouden doen.” “Misschien kun je samen studeren via Zoom”, voegt Usama eraan toe. “Dat voelt misschien in het begin gek, maar je bent in ieder geval niet alleen.”

Verwacht ook niet te veel van jezelf, zegt Peeters. “Het is normaal dat je minder geconcentreerd bent. Stem je werk daarop af. Ik ga nu geen Nobelprijs-winnend artikel schrijven. Dat is oké. Maar probeer wel structuur in je dag aan te brengen. Ga naar bed op een normaal tijdstip, sta op op een normaal tijdstip, stel doelen voor de dag, maar hou ze klein en realistisch. Gebruik geen drugs, ga niet drinken, maar maak wel genoeg tijd vrij voor ontspanning.”

Wat kunnen mensen die heel angstig en gespannen zijn het beste doen? “Limiteer de tijd die je besteedt aan het lezen en kijken van nieuws en zorg ervoor dat wat je leest uit betrouwbare bronnen komt”, zegt Koen Schruers, hoogleraar psychiatrie en neuropsychologie. “En hou in gedachten dat een beetje angst normaal is, zelfs goed. Dat weerhoudt je ervan om nu met veel mensen samen te komen.”

Peeters en studentenpsycholoog Liesbeth Mouha raden mensen aan naar buiten te gaan voor een wandeling, mits ze zich natuurlijk aan de regels houden: te allen tijde 1,5 meter afstand houden van anderen, niet naar drukke plekken. De afspraken van studentenpsychologen gaan gewoon door, vertelt Mouha, maar online of via de telefoon. “Je kunt ook nog steeds een afspraak maken. Al raden we je zoals altijd aan om bij urgente klachten je huisarts te bellen.” De psychologen werken eraan om hun overige aanbod, zoals workshops, ook online aan te bieden.

Hoe ga je om met schuldgevoel, dat jij op een veilige plek bent en mensen om wie je geeft niet, vraagt iemand via de chat. “Probeer jezelf nuttig te maken van een afstand”, zegt Schruers. “Dat helpt hen en het helpt jou. Bel vaker, bestel boodschappen voor ze.” “Je eigen huis is nu de veiligste plek”, zegt Usama. “Help hen om van hun huis hun veilige plek te maken.”

En wat te doen met woede over mensen die zich niet aan de regels van het RIVM houden en zo anderen in gevaar brengen? “Benader ze met respect en zorg dat je zelf een rolmodel bent”, zegt Peeters. “Sommige mensen zijn allergisch voor instructies, die gaan dan juist het tegenovergestelde doen”, zegt Mouha. “Probeer te inspireren in plaats van te bevelen. Laat hen zien hoe jij het aanpakt.”

Het webinar is hier terug te zien: 

 

Wat doen de UM-studentenpsychologen?

De UM-psychologen zijn beschikbaar voor afspraken via Skype. Op korte termijn zijn er nog veel plekken beschikbaar. Een afspraak kan online gemaakt worden, via het normale systeem. De psychologen hopen deze week ook met een telefonisch spreekuur te komen.

Het groepsaanbod gaat in verkorte stukjes online komen. Deze week kunnen studenten al deelnemen aan een lezing over weerstand (dinsdag), een online live meditatiesessie (woensdag) en een online bijeenkomst over hoe de corona blues te verslaan (donderdag). Kijk voor meer informatie op https://www.maastrichtuniversity.nl/well-being-movement/student-wellbeing-overview  

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)