Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Tweet: "Wij zitten vast in Costa Rica”

Tweet: "Wij zitten vast in Costa Rica” Tweet: "Wij zitten vast in Costa Rica” Tweet: "Wij zitten vast in Costa Rica” Tweet: "Wij zitten vast in Costa Rica”

Photographer:Fotograaf:

Archief Caroline Roulaux

Interview met UM-medewerker die haar vakantie in Midden-Amerika moest afbreken vanwege de corona-crisis

Communicatieadviseur Caroline Roulaux dacht aan een rustige rondreisvakantie –“beetje van de natuur genieten, beetje luieren” – toen ze op 10 maart met manlief op het vliegtuig stapte naar Costa Rica. Ja, het coronavirus waarde al lang niet meer alleen in China rond, maar de reis afblazen? Nee, dat leek het echtpaar overdreven. Een week later raakte alles in een stroomversnelling. De reisorganisatie adviseerde hen terug te gaan naar Nederland. “Niet vanwege het virus zelf, maar omdat men verwachtte dat het land op slot zou gaan, zoals in de omringende landen al het geval was.”

Hey @KLM Wij zitten vast in Costa Rica en kunnen onze vlucht niet omboeken want alleen vluchten via VS mogelijk en daar mogen wij niet in. Na ruim 2 uur in de wacht wordt de telefoonverbinding verbroken! Hoe komen wij nu thuis?!?!
De tweet van Roulaux op dinsdag 17 maart klinkt als een noodkreet. Sinds de reisorganisatie hen heeft geadviseerd om te vertrekken, probeert ze contact te leggen met KLM. Tevergeefs. “We hadden een rondreis geboekt bij die reisorganisatie, maar de vluchten hadden we zelf geregeld. Op de site van KLM kun je zelf je vlucht omboeken, maar we kregen het niet rond; de Verenigde Staten lieten geen Europeanen meer toe, althans niet als ze minder dan veertien dagen geleden uit Europa waren vertrokken. Andere opties bood KLM niet. En om nu te wachten tot 24 maart? Nee, dat zagen we niet zitten.”

De eerste dagen in Costa Rica, een land in Centraal-Amerika, tussen Panama en Nicaragua, waren fantastisch, zegt ze, maar op maandag 16 maart kregen ze van hun reisorganisatie het bericht dat ze beter naar huis konden gaan. “De wereld stond op z’n kop, andere landen in Midden-Amerika hadden hun grenzen en luchthavens al gesloten, we moesten het zekere voor het onzekere nemen.” Uiteindelijk kwam er in Costa Rica geen uitreisverbod, alleen een inreisverbod. Het toerisme zakte als een plumpudding in elkaar. “Restaurants en hotels gingen dicht, er was niets meer te doen.”

Roulaux kreeg geen contact met KLM en besloot een andere koers te varen: “Tickets zoeken via Cheaptickets, met een andere vliegmaatschappij, en dan maar zelf betalen.” Urenlang zat ze aan haar telefoon gekluisterd, scrollend over het internet. Eindelijk. Via Mexico zouden ze naar Barcelona kunnen vliegen en vervolgens naar Schiphol – “die tussenstops vond ik het spannendste, zou onze volgende vlucht toch niet op het laatste moment worden geannuleerd?” Alsof de wanhoop in de hotelkamer – ergens in het binnenland, twee uur van de hoofdstad San José – nog niet groot genoeg was, kon ze maar één ticket per keer boeken en afrekenen. De betaling van het tweede ticket ging steeds mis; tot twee keer toe werd het bedrag wel afgeschreven maar kwam het niet bij Cheaptickets binnen. “Ondertussen zag ik het aantal stoelen steeds minder worden.” Uiteindelijk bemachtigde ze een van de laatste stoelen voor echtgenoot Ed.

Op vier verschillende vliegvelden zag ze wat de coronacrisis teweeg had bracht: op San José (Costa Rica) was het “heel druk, iedereen wilde weg”. In Mexico-City was het iets minder druk, maar daar liep wel iedereen rond met mondkapjes. Restaurants waren er wel nog gewoon open. Daarentegen waren op het vliegveld in Barcelona alle winkels en horeca dicht. Schiphol (zie foto's) spande de kroon: “Uitgestorven. Je kent die schermen met vluchtinformatie? Ik denk dat drie van de honderd vluchten niet waren geannuleerd.”

Toch waren er ook lichtpuntjes de afgelopen week, zoals het Facebook-bericht van een Costa Ricaanse studente “die ik helemaal niet ken”. Zij stelde haar gerust, schreef dat ze ‘altijd welkom’ was in haar huis in San José. “Dat vond ik wel heel tof.”
Ook de reisorganisatie heeft haar verrast met een voucher die “we volgend jaar mogen gebruiken – ja, dan willen we weer gaan”, als tegemoetkoming van misgelopen arrangementen die het tweetal had gepland bij allerlei lokale bedrijfjes. “Het is mooi dat we op deze manier toch de kleine ondernemers in het land kunnen steunen.” Als ze er dan nog zijn, want het is maar de vraag of ze met het wegvallen van toerisme kunnen overleven.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)