Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Hoopvol? Of glad, veilig en sentimenteel?

Hoopvol? Of glad, veilig en sentimenteel?

Film in tijden van corona: deel 7

De plannen voor heropening lagen klaar, maar tot 1 juni blijven de Nederlandse bioscopen dicht. En wie een blik gooit op de releaselijst voor de komende maanden, ziet dat filmdistributeurs ook niet verwachten dat bioscopen weer snel in vol bedrijf zijn. Weliswaar staan er vanaf begin juni weer een aantal premières gepland, maar het zijn veelal kleine films waar de distributeurs qua bezoekersaantallen sowieso weinig van verwachten. Grote producties zijn uitgesteld naar het najaar, met één opmerkelijke uitzondering. Warner Brothers houdt nog altijd vast aan 16 juli als de releasedatum voor dè blockbuster van deze zomer: Tenet van Christopher Nolan (The Dark KnightDunkirkInception). Het zal mij benieuwen.

Totdat we weer naar de bioscoop mogen, neemt Observant wekelijks één aanbieder van video on demand (VOD) onder de loep. Na Picl, Film 1, MUBI, Netflix, Pathé Thuis en Disney+ is het deze week de beurt aan een kleinere speler op deze markt: Cinetree.

Wat is Cinetree? 

Het was de Nederlandse actrice Hanna Verboom die het platform in 2014 oprichtte. In een interview met de VPRO lichtte Verboom de opzet toe: “Als Netflix een warenhuis is, dan is Cinetree een boetiek.” Het platform biedt een selectie van 15 à 20 wat oudere filmhuisfilms, geselecteerd en soms ingeleid door bekende Nederlanders. Denk aan programmamaker Jelle Brandt Corstius, actrice Katja Schuurman, rapper Pepijn Lanen, ondernemer Nalden, acteur Jeroen van Koningsbrugge, journalist Joris Luyendijk, kunstenaar Daan Roosegaarde en schrijver Adriaan van Dis.

Hoe werkt het?

Cinetree hanteert een abonnementsmodel: voor 7,99 euro per maand krijg je toegang tot ongeveer vijftien films, die na zeventig dagen verdwijnen naar een videotheek. Het is ook mogelijk om films uit deze videotheek los te huren (voor 2,99-4,99 euro per film); abonnees krijgen korting op de huurprijs.

Hoe ziet het aanbod eruit?

Het huidige aanbod (eerste week mei 2020) is ingegeven door de coronacrisis en bestaat uit een selectie ‘hoopvolle’ films. Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt, dacht ik evenwel bij het bekijken van het aanbod, want de selectie bestaat vooral uit films die hun hoopvolle boodschap kamerbreed uitserveren. Roberto Benigni’s sentimentele HolocaustfantasieLa Vita è Bella is daar een goed voorbeeld van, maar ook diverse andere door de ‘curatoren’ geselecteerde films (LionLife, Animated) zijn behoorlijk glad, veilig en  niet vies van effectbejag. Je zou het ook positiever kunnen benaderen en termen als ‘inspirerend’, ‘hartverwarmend’ en ‘feelgood’ kunnen gebruiken, maar dan blijft de vraag hoeveel feelgoodfilms een mens binnen een maand kan verdragen. Naast de genoemde films duiken ook films op van gerenommeerde filmauteurs als Roy Andersson, Michael Haneke en Pedro Almodóvar, hetgeen de vraag oproept wie nou precies de doelgroep van deze VOD-dienst is.

Naast de films die je als onderdeel van je abonnement kunt zien, is er dus ook een videotheek. Daar valt genoeg fraais te vinden, maar al blijkt de indeling tamelijk willekeurig. Zo is in de categorie ‘grote winnaars’ onder meer de Nederlandse film Het Echte Leven (2008) te vinden. Kennelijk volstaan Gouden Kalveren voor beste montage en camerawerk om tot de ‘grote winnaars’ te worden gerekend. Ook nogal merkwaardig is de categorie ‘voor de cinefielen’, waar slechts vijf films zijn te vinden, waaronder het door veel cinefielen verafschuwde La Vita è Bella. In de categorie ‘vrouwelijke regisseurs’ is de door modeblogger Anna Nooshin geselecteerde Franse film Populaire te vinden, geregisseerd door Régis Roinsard. En dat is toch echt een man. In de categorie ‘De Eye collectie’ hoopte ik gerestaureerde filmklassiekers aan te treffen, maar deze blijkt dan weer enkel te bestaan uit zeven films van Alex van Warmerdam. 

Het salomonsoordeel

De doelgroep van Cinetree is volstrekt  onduidelijk. Op het forum van filmwebsite Moviemeter suggereert iemand dat de doelgroep bestaat uit filmhuisliefhebbers die een paar jaar in de gevangenis hebben gezeten. Dat is niet alleen geestig maar ook behoorlijk raak, want de meeste filmhuistitels zijn van een paar jaar geleden. Het is ondoorzichtig wanneer nieuwe titels verschijnen en abonnees moeten maar afwachten wat ze voor hun abonnementsgeld krijgen voorgeschoteld. Oprichtster Hanna Verboom heeft het over een ‘boetiek’, maar grofweg de helft van het actuele aanbod is ook bij Pathé Thuis te zien. De ‘inleidingen’ door de curatoren zijn veelal oninteressant, tenzij je behoefte hebt aan de gratuite mening van actrice Olivia Lonsdale over The Florida Project (“ze spelen allemaal echt supervet” “ik vind de moeder echt heel sterk spelen… dat zet ze heel goed neer”). Ook krijg je niet het gevoel dat er sprake is van een zorgvuldige selectie; het lijkt eerder op een bij elkaar geharkte catalogus van films waarvan de rechten betaalbaar waren. Al met al is Cinetree een sympathiek, maar zeer matig uitgevoerd initiatief.

Top 3 hoopvolle films

1. Taxi Teheran – Jafar Panahi

In het lichtvoetige Taxi Teheran spreekt regisseur Jafar Panahi als taxichauffeur met zijn passagiers openhartig over het dagelijks leven in Iran. Een hoopvolle film omdat Panahi – die huisarrest en een beroepsverbod kreeg opgelegd – er toch nog altijd in slaagt om films af te leveren. Het stemt optimistisch over onze huidige crisis: de kunstensector zal toch wel weer een weg vinden om op te bloeien.

2. The Lunchbox – Ritesh Batra 

Onlangs overleed de Indiase acteur Irrfan Khan. Een van zijn bekendste films in het Westen is deze hartverwarmende (en deze film verdient dat adjectief oprecht) romantische film over een huisvrouw in Mumbai die via haar kookkunsten probeert om weer wat pit in haar liefdeloze huwelijk te krijgen. Maar de lunchbox die ze voor haar man heeft bereid, wordt per ongeluk bij een eenzame kantoorwerker bezorgd.

3. C’est ça l’amour – Claire Burger

De meest geïnspireerde keuze uit het huidige Cinetree aanbod voor abonnees: een ontwapenende Franse film over een man die zich geen raad weet met zijn twee tienerdochters en door deelname aan een theaterproject zijn vrouw weer voor zich probeert te winnen. Een film over controle verliezen en weer terugpakken; precies de uitdaging waar onze maatschappij in mei 2020 ook voor staat. 

Mark Vluggen

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)