Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Verkiezingscampagne online wordt “een stuk lastiger”

Verkiezingscampagne online wordt “een stuk lastiger”

Photographer:Fotograaf:

Public Domain Pictures

Aanloop naar de universitaire verkiezingen

MAASTRICHT. Geen stands in de universiteitsgebouwen, geen flyers om uit te delen, geen mogelijkheid om de voorbijlopende medestudent direct aan te spreken. Het wordt een stuk lastiger om campagne te voeren nu alles digitaal moet, verwachten de studentenpartijen die meedoen aan de universitaire verkiezingen van 25 tot en met 28 mei. Dan worden de nieuwe studentleden van de faculteitsraden en Universiteitsraad gekozen. “Je bent afhankelijk van mensen die je al volgen op social media, het is moeilijk om de grote groep te bereiken.”

Het was altijd al lastig om de student over te halen te stemmen; de laatste jaren schommelde de opkomst rond de 30 procent. Nu het campagnevoeren alleen online mag, zal dat niet makkelijker worden, denken de voorzitters van de studentenpartijen. “We zullen het nog meer dan normaal moeten hebben van vrienden van vrienden”, zegt Kim Sweerts, voorzitter van Shape. “Als ik met iemand bel, noem ik ook altijd de verkiezingen even”, zegt Dirk van Esser van Dope. “Maar het niet direct kunnen aanspreken van studenten is een groot gemis.” 

“Het is makkelijker om iemand te overtuigen als je face-to-face met ze praat”, vindt Ezekiel Stevens van de KAN Party, de politieke tak van het Klimaat Actie Netwerk. Zeker als je een nieuwe partij bent, zoals KAN. “Mensen kennen Dope en Novum, maar ons nog niet.” “Veel hangt af van de mensen die je Facebookpagina of Instagramaccount al volgen”, beaamt Sangavi Sivananthan, voorzitter van Novum. Ook zij vreest dat de grote groep studenten, die niet zelf actief deelneemt aan de medezeggenschap, niet bereikt wordt.

De universiteit biedt de kandidaten extra mogelijkheden om campagne te voeren. Zo komen er linkjes naar alle partijwebsites op het Student Portal en wordt er een professionele video gemaakt waarin de partijen kunnen uitleggen waar zij voor staan. Ook is er geld beschikbaar om bijvoorbeeld advertenties op Facebook en Instagram van te betalen. Tot grote opluchting van Novum, dat net al het reguliere campagnemateriaal – flyers, stickers, banners – had besteld toen de crisis uitbrak. “Ons campagnebudget was dus op”, zegt Sivananthan.  

Maar ook hier is er een verschil tussen de oude en nieuwe partijen. “Wij staan nog niet officieel geregistreerd als partij, dus is de bijdrage van de universiteit ook vertraagd”, zegt Stevens van de KAN Party. “Ik check iedere dag de bankrekening om te zien of het er al op staat. Gelukkig is onze moederorganisatie wel een stichting, dus was er wel wat geld beschikbaar.” Die luxe heeft United Students Maastricht (USM) niet, dat met hetzelfde probleem zit. “De registratieprocedure is vertraagd, en daarmee onze bijdrage”, zegt voorzitter Moritz Takacs.

Behalve de online advertenties, proberen de partijen ook op andere manieren aandacht te trekken. Van zelfgemaakte filmpjes van iedere kandidaat tot het aanstellen van ambassadeurs die zelf niet verkiesbaar zijn, maar wel de partij promoten binnen hun eigen kring. USM had graag een online debat gehad. “Maar dat zagen sommige partijen niet zitten”, zegt Takacs. “Dat is jammer, nu doet iedere partij min of meer hetzelfde. Terwijl we studenten ook niet willen spammen met posts en e-mails.” USM is aan het kijken naar alternatieven. “We hebben al eens een vraag-antwoordsessie gehouden, maar daar was niet veel animo voor. Vlak voor de verkiezingen proberen we iets nieuws, ik wil nog niet zeggen wat, dan doen andere partijen het misschien ook.”

Dope en Novum geven hun posts extra aandacht. Bij Novum volgden de kandidaten zelfs een training online campagnevoeren. “Wij schreven bijvoorbeeld steeds heel lange posts, omdat we zoveel wilden zeggen”, vertelt Sivananthan. “Dat werkt dus niet, je moet het opdelen. Ook probeerden we als bestuur alles zelf te doen, nu laten we de kandidaten veel meer hun eigen creativiteit gebruiken en kijken wij of het aan de kwaliteitseisen voldoet. Het is heel nuttig geweest, de kandidaten hadden erna ook echt weer zin.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)