Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De plattegrond van een mislukking

De plattegrond van een mislukking

Film: Das Vorspiel

Verhaal: Anna Bronsky (Nina Hoss) is een vioollerares op een gymnasium waar muziek een van de hoofdvakken is. Tijdens een voorspeelsessie maakt Anna zich hard voor de verlegen jongen Alexander (Ilja Monti). Zij is ervan overtuigd dat ze hem kan klaarstomen voor de aanstaande auditie. Ze wil Alexander de kans bieden die ze zelf ontbeerde: een gevierd violist worden. Anna’s inzet en aandacht voor de nieuwe protegé irriteert haar zoontje Jonas (Serafin Mishiev) mateloos, de jongen drijft van haar weg. Anna’s gedrag wordt steeds obsessiever en wanhopiger naarmate de auditie nadert. Er verschijnen steeds meer barsten in haar bestaan.

Een staande ovatie.

  • De Duitse regisseuse Ine Weisse heeft een constante dreiging van naderend onheil door haar vertelling heen geweven en geen van de karakters lijkt bij machte om het te keren. Daarvoor zitten ze te zeer gevangen in hun eigen angsten en onzekerheid. Alexander is bang dat hij de hooggespannen verwachtingen niet kan waarmaken, Jonas voelt zich niet gezien door zijn moeder, Anna’s echtgenoot Philippe (Simon Abkarian) voelt dat zijn huwelijk op het punt van instorten staat, en Anna worstelt met discipline, ambitie en faalangst. Veel van haar handelen - en dat voelt de kijker meer en beter aan dan zijzelf - heeft een destructief karakter.
  • Onevenwichtig, meenden sommige critici, ja zelfs het woord stuurloos viel hier en daar. Dat komt omdat Weisse de dingen eerder aanstipt dan benoemt. Tussen Anna en haar strenge en dominante vader (Thomas Thieme) zit van alles in de weg, maar wat precies blijft onbesproken. Frustrerend misschien, maar ook intrigerend.
  • Het is Nina Hoss (HomelandBarbaraPhoenix) die de show steelt. Ze maakt van Anna een moeilijk te omarmen vrouw die dubbele signalen uitzendt, die voor verwarring zorgt, maar tegelijkertijd sympathie en mededogen oproept en vooral streng is voor zichzelf.

Voor de pauze weg.

  • Das Vorspiel kent een ietwat kille vertelstijl.
  • U houdt niet van vioolmuziek.

Eindoordeel: Das Vorspiel is zowel een fascinerende als ongemakkelijke film. Helden met gebreken, onuitgesproken verwachtingen, destructieve innerlijke processen: het is minder het relaas van een meesterproef maar eerder een plattegrond van een onontkoombaar falen.

Jan Salden, docent filmtheorie aan de Maastricht Academia of Media, Design & Technology

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)