Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Monsterlijke moederliefde

Monsterlijke moederliefde

Film: Child’s Pose

Het verhaal: De rijke Roemeense architecte Cornelia (Luminita Gheorghiu) ligt overhoop met haar volwassen zoon Barbu (Bogdan Dumitrache), die niet alleen het recht op een eigen leven opeist, maar dat bovendien doet met een vrouw die de goedkeuring van Cornelia niet kan wegdragen. Wanneer Barbu met een slok te veel op een veertienjarige jongen doodrijdt, grijpt zijn manipulatieve moeder haar kans om de grip op haar zoon weer te verstevigen. Ze zet al haar connecties – en wat enveloppen met geld – in om de zaak in de doofpot te stoppen. Maar dan duikt er een ooggetuige (Vlad Ivanov) op die zelfs Cornelia nog een lesje in cynisch opportunisme kan leren.

Terecht bekroond met de Gouden Beer in Berlijn, want:

- De Roemeense cinema blijft één van de opmerkelijkste succesverhalen van de nog jonge 21e eeuw. Tot 2005 was Roemenië als filmland op het wereldtoneel net zo belangrijk als bijvoorbeeld Qatar, Somalië en Oost-Timor, maar sindsdien zijn filmmakers als

Cristi Puiu (The Death of Mr. Lazarescu), Corneliu Porumboiu (12:08 East of Bucharest) en Cristian Mungiu (4 Maanden, 3 Weken & 2 Dagen) kind aan huis bij de belangrijkste internationale filmfestivals. De genoemde films geven een realistische, vaak zwartkomische kijk op het dagelijks leven onder de communistische dictatuur in Roemenië. Child’s Pose laat opnieuw zien waar een klein land groot in kan zijn.

- De kurk waar Child’s Pose op drijft is het sterke scenario van Razvan Radulescu, die op heel knappe wijze een weinig opbeurende dissectie van Roemeense klassenjustitie en corruptie weet te verweven met een psychologisch drama over verstikkende familiebanden.

- Wat een formidabel goede hoofdrol van Luminita Gheorghiu als de dominante Cornelia – een berekenende vrouw met een legenestsyndroom van hier tot Boekarest. Cornelia is een amoreel en ronduit verderfelijk mens, maar toch kun je nauwelijks anders dan haar ook een klein beetje bewonderen.

Geert Wilders zou eens actie moeten voeren tegen al die Roemeense films in de Hollandse  bioscopen, want:

- Welk een pijnlijk misverstand is het toch dat hand-held camerawerk een film realistischer zou maken.

Het salomonsoordeel: De Roemeense Oscarinzending is een voortreffelijk geacteerd, spannend en humoristisch drama over een verknipte moeder-zoon relatie.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)