Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

"Vegetariërs zijn zeer geïnteresseerd in kweekvlees"

"Vegetariërs zijn zeer geïnteresseerd in kweekvlees"

Photographer:Fotograaf:

Mosa meat

Tientallen miljoenen voor Maastrichts kweekvlees

MAASTRICHT. Het kweekvleesbedrijf Mosa Meat, een spin-off van de Universiteit Maastricht, heeft 55 miljoen euro ontvangen van private investeerders en 10 miljoen van de Nederlandse overheid. Met dat geld zal prof. Mark Post de kweekhamburger op de markt brengen. Waar dat voor het eerst gebeurt, is nog de vraag. “Dat zou zomaar in Singapore kunnen zijn, als we daar eerder goedkeuring krijgen.”

De meeste private miljoenen zijn afkomstig van de hoofdinvesteerder Blue Horizon Ventures, een Zwitsers bedrijf dat al vanaf het begin van de partij is en voornamelijk investeert in milieu-innovaties. Daarnaast heeft Mosa Meat een innovatiekrediet van 10 miljoen in de wacht gesleept van de overheid. 

Daarmee moet de transitie worden gemaakt van het lab naar de markt. Dat gebeurt op kleine schaal, in een soort pilot-productie. De hamburger zal eerst op de menukaart in het restaurant verschijnen, daarna pas in de supermarkt. “Dat kan niet anders vanwege de kleinschalige productie”, zegt Post, “maar ook omdat de hamburger nog vrij duur is, om en nabij een tientje.”

Mosa Meat - nu vijftig werknemers in dienst, eind 2021 zijn dat er 160 - zit tegenwoordig in een fabriekshal in Randwijck, niet ver van Kringloop Zuid. In de hal is een lab ingericht en met de nieuwe subsidie zullen daar ook bioreactoren worden geplaatst. Daarin worden stamcellen, die kunnen uitgroeien tot elke willekeurige cel, opgekweekt tot spier- en vetweefsel.

Post: “Een ander deel van het geld gaat naar het lopende onderzoek. We hebben inmiddels de smaak verbeterd, en het serum of groeimiddel aangepast zodat er geen dierlijk materiaal meer in zit. De grootste uitdaging is nu het opschalen van de stamcelproductie.” 

Wanneer kunnen we de eerste hamburger in de schappen verwachten? Je noemde eerder het jaar 2021.

“Dat gaat niet lukken. We hebben enige vertraging opgelopen door Covid en het duurt tegenwoordig langer om goedkeuring te krijgen van de European Food Safety Authority. Je moet aardig wat analyses aanleveren, van onafhankelijke labs, om de veiligheid van je product aan te tonen. In het voorjaar van 2021 zullen we onze plannen indienen. Dat betekent dat we begin 2023 eventueel groen licht kunnen verwachten.”

Komt de hamburger ook buiten Europa op de markt?

“Ja, het kan zelfs zomaar zijn dat we starten in een land als Singapore, waar we ook goedkeuring zullen aanvragen. De controles verlopen er misschien een stuk sneller.”

En in China, om maar eens een lucratieve afzetmarkt te noemen?

“In China is de situatie rond kweekvlees nog onduidelijk. Er zijn wel schoorvoetend wat activiteiten gestart, maar de overheden hebben nog niet veel van zich laten horen. Maar goed, China kan snel schakelen als het moet, en dan is de goedkeuring ineens binnen twee maanden rond. Zuid-Korea en Japan zijn veel actiever, met die landen hebben we meer contact.”

Heeft Mosa Meat een heuse buitenlandafdeling om al die contacten te leggen?

Lachend: “Die buitenlandafdeling, dat ben ik. Dat is in de loop der jaren zo gegroeid. Er is internationaal gewoon veel interesse voor. En wij zijn niet de enige. Ik denk dat inmiddels zestig bedrijven kweekvlees proberen te maken. Niet alleen rundvlees, zoals wij, maar ook kip, vis en varkensvlees.” 

Ook de politiek bemoeit zich ermee. De VVD vroeg zich laatst af waarom de ontwikkeling zo lang duurt. En GroenLinks is bang dat Nederland wordt afgetroefd door het buitenland. Is die kans reëel?

“Ja, natuurlijk. Met zestig bedrijven verkeer je in een competitief veld. In 2013, toen ik de eerste hamburger in Londen presenteerde, lag Nederland ver op kop, maar nu moeten we die positie delen met andere landen. In Silicon Valley kun je nu eenmaal makkelijker aan geld komen dan in Nederland. In 2015 hadden we trouwens de mogelijkheid om ons daar te vestigen, maar daar had ik geen zin in. Van daaruit is er toen ook een bod gedaan op het bedrijf, maar de koper was geen geschikte partner en het bod was te laag.

Dus ja, we kunnen zomaar worden ingehaald door het buitenland, aan de andere kant is de vleesmarkt zo groot dat er plek is voor veel bedrijven. Bovendien, vanwege al die regelingen en controles, zal geen enkel bedrijf van meet af aan de markt domineren.”

Post leidde onlangs een experiment dat moest uitwijzen of kweekvlees door consumenten wordt geaccepteerd. Een kleine tweehonderd proefpersonen werden uitgenodigd om vlees te proeven; eenmaal ter plekke ontdekten ze pas dat kweekvlees ook tot het assortiment behoorde. Althans, dat werd ze verteld. Een leugentje om bestwil, want kweekvlees is nog niet goedgekeurd en dus verboden.

De deelnemers kregen eerst informatie over de kwaliteit, de smaak en de maatschappelijke en persoonlijke voordelen en daarna konden ze proeven van gewone en ‘gekweekte’ hamburgers. Iedereen bleek van het ‘kweekvlees’ te eten en vond dat zelfs lekkerder dan de hamburger. Meer dan de helft was zelfs bereid om er meer voor te betalen. 

De conclusie van het experiment, dat in april is gepubliceerd in vakblad Plos One: wie goed is geïnformeerd, zal kweekvlees waarschijnlijk accepteren. Dat het in feite om twee gewone hamburgers ging, maakt voor de uitkomst geen verschil, aldus de onderzoekers. 

Om dichter bij het dagelijks leven te blijven, zal Post later een virtueel experiment op poten zetten waarbij mensen in een supermarktomgeving kunnen kiezen uit verschillende producten die ze dan online kunnen kopen. “Dat is toch natuurgetrouwer dan wanneer je mensen naar een universiteit laat komen om vlees te proeven. Ook al kunnen ze het kweekvlees niet echt online kopen.” 

Je noemde deze tijd in een recent interview een kantelpunt. Waarom precies?

“Ik zie de afgelopen jaren grote verschuivingen in hoe wij aankijken tegen vleesconsumptie. Je kunt geen krant openslaan of vlees eten wordt in verband gebracht met het klimaatprobleem. Dat gebeurde drie jaar geleden niet. Er is daardoor meer belangstelling voor alternatieven, en dus ook voor kweekvlees. Dat lees ik niet alleen in kranten overigens maar ik merk dat ook als ik lezingen geef. In de generatie jonger dan 25 jaar is een enorm percentage vegetarisch of veganistisch, tot 25 procent. Vegetarisme begint nu echt mainstream te worden.”

Maar dat is toch niet de groep die zit te wachten op kweekvlees.

“Toch wel. Het verbaasde mij ook, maar de vegetarische bewegingen in Nederland en de omringende landen zijn zeer geïnteresseerd in kweekvlees. Vanaf het begin hebben ze mij uitgenodigd om te spreken. Ze promoten het ook onder hun leden, deels om pragmatische redenen. Ze denken dat kweekvlees eerder een einde maakt aan milieuschendingen en dierenleed dan mensen over te halen om geen vlees te eten. Je hebt overigens ook vegetariërs die straks weer vlees gaan eten omdat ze het missen en nog steeds lekker vinden.”

Wie zal het meest profiteren als het Maastrichtse kweekvlees straks over de toonbank vliegt, de investeerders, de Universiteit Maastricht of Mosa Meat? 

“Alledrie zullen er baat bij hebben, maar het belangrijkste blijft dat we een oplossing creëren voor een groot maatschappelijk probleem.”

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)