Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Do’s en don’ts van ‘corona-onderwijs’

Do’s en don’ts van ‘corona-onderwijs’

Photographer:Fotograaf:

Julia M Cameron via Pexels

Geef elke student tijdens een onderwijsgroep vijf spijkers en een potje. Elke keer als iemand iets zegt, verdwijnt er een spijker in zijn potje. Na vijf keer is de spreektijd op. “Op deze manier krijgen ook de stille studenten een kans om bij te dragen aan een discussie. De mondige studenten zitten binnen twintig minuten zonder spijkers”, vertelt Mark Vluggen, senior docent bij de School of Business and Economics. 

Dit trucje – dat hij leerde van universitair docent bij psychologie Arie van der Lugt – werkt goed in fysieke onderwijsgroepen, maar is online erg lastig. Wat zijn eigenlijk de do’s en don’ts van het ‘corona-onderwijs’? Zo’n 170 tutoren en docenten spraken er afgelopen woensdagmiddag over tijdens een online symposium van EDview.

Rector Rianne Letschert trapt het symposium af met een lofzang – “Geen zorgen; ik ga niet echt zingen” – op alle docenten die hun onderwijs in maart van vandaag op morgen in een online jasje moesten steken. Hoe is dat eigenlijk gegaan? En hoe is het nu? Drie heren van verschillende faculteiten doen verslag. Sjoerd Claessens, senior docent bij rechten, trapt af. Daar werkten ze voor de zomer met twee modellen: eentje waarbij alles normaal doorgang vond, maar dan online. En een variant waarbij er veel gebruik gemaakt werd van opnames. Van de hoorcolleges, maar ook van één onderwijsgroep per week, die daarna werd gedeeld met de rest. “Die laatste variant werd niet goed ontvangen”, vertelt Claessens. “Studenten die buiten de selectie vielen wilden zelf onderwijs volgen en van docenten vraagt deze optie meer technische vaardigheden. Denk aan filmpjes opnemen en bewerken.” Dit academisch jaar zijn er hybride klaslokalen, zegt Claessens. In vergelijking met volledig online onderwijs geeft dit wat meer problemen. “Interactie tussen de studenten thuis en die op de faculteit gaat moeilijk.”

“Maar”, benadrukt Claessens. “Studenten zijn heel dankbaar voor wat we doen.” Mirko Reithler van cultuur- en maatschappijwetenschappen, de tweede spreker, haakt daar meteen op in. Hij is “onder de indruk” van de studenten. “Ze zijn geduldig en leergierig. Het voelt alsof we in hetzelfde schuitje zitten.” Vooral bij de ouderejaars, die al een idee en gevoel hebben bij ‘de universiteit’. Om die binding met het gebouw te krijgen zijn er bij de faculteit psychologie en neurowetenschap (net als bij rechten) hybride onderwijsgroepen, zegt Herco Fonteijn, universitair hoofddocent. Ook daar gingen de onderwijsgroepen niet direct van een leien dakje, maar inmiddels heeft ook die faculteit haar weg gevonden. De sleutel? Fonteijn: “Docenten de ruimte geven om te experimenteren met beeldmateriaal of met break out rooms (subgroepjes in een Zoom-sessie, red.).”

Tussendoor kunnen deelnemers vragen stellen via de chatfunctie van Zoom. “Hebben jullie tips voor hybride onderwijsgroepen?”, klinkt het. Reithler: “De groep in tweeën delen en kortere sessies maken met minder personen.” Fonteijn: “Maak break out-groepen: eentje thuis en eentje op de faculteit en laat ze werken aan kleinere opdrachten.” De techniek stelt de staf soms voor problemen, zegt Claessens. Bij rechten is er daarom een aantal “technisch onderlegde” studenten aangenomen die docenten kunnen helpen.

De plenaire sessie van het online symposium sluit af met (een deel van) de resultaten van een UM-breed onderzoek naar de ervaringen van zo’n tweeduizend studenten met het onlineonderwijs. “Uit de enquête blijkt dat 53 procent zich ‘slechter’ of ‘veel slechter’ voelt nu”, zegt Stella Wazenitz, een van de onderzoekers. “Dat komt onder meer door een gebrek aan structuur, onzekerheid over de rest van het academisch jaar, eenzaamheid en het gemis van sociaal contact op de universiteit.” In november komen alle resultaten naar buiten.

Dan nog wat resultaten uit de focusgroepen die volgden op de enquête: “De drempel om initiatief te nemen en vragen te stellen is hoger in een online onderwijsgroep en het is moeilijker om een online tutorial persoonlijk te maken. Daardoor zijn ze vaak minder efficiënt.” Een van de tips van Wazenitz is daarom: “Gebruik wat ‘leertijd’ voor normale gesprekken en om elkaar te leren kennen.”

In het laatste deel van het symposium is er een break out group voor docenten die willen weten hoe ze hun studenten het beste kunnen betrekken. Het is naast ‘toetsing’ en ‘samenwerking in hybride pgo’ een van de drie onderwerpen. In kleine groepjes wordt erover gebrainstormd. Een greep uit de lijst met tips: “Kleine groepjes zijn cruciaal, probeer iedereen toch minimaal één keer in het echt te ontmoeten, vertel persoonlijke en herkenbare verhalen om de stof over te brengen, en geef kleine opdrachtjes.” 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)