Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Studenten helpen docenten met online onderwijs

Studenten helpen docenten met online onderwijs

Photographer:Fotograaf:

Simone Golob

Toen in het voorjaar het onderwijs in één klap digitaal moest, zat menig blokcoördinator aan de juridische faculteit met de handen in het haar. Periode vijf en zes waren in aantocht – hoe moest men alles zo soepeltjes mogelijk laten verlopen? Kennisclips opnemen, hoe doe je dat? En hoe werken Blackboard Collaborate Ultra en Zoom? Studenten sprongen bij. Zoveel maanden later is er nog steeds werk aan de winkel. 

Er was grote behoefte aan “digitale geletterdheid”, vertelt de Ierse Niamh Herlihy, derdejaars European Law School. Zij meldde zich als helpende hand, net als de Nederlandse masterstudent Roel Niemark en nog zo’n acht studiegenoten, nadat het faculteitsbestuur een oproep had gedaan.

Herlihy: “Je staat er niet bij stil, omdat je als student alleen je eigen vakken volgt, maar in zo’n periode zijn er wel dertig tot veertig blokken, van grote eerstejaarsblokken tot kleine keuzevakken, en allemaal hebben ze een eigen coördinator.”
Gevolg: iedere student-assistent werd gekoppeld aan drie of vier coördinatoren. Als personal assistant? “Zo is het niet bedoeld. We leren de staf om te gaan met de systemen, zodat ze het zelf kunnen doen”, zegt Herlihy. Toch zijn de lijntjes tussen staf en studenten kort. Een dringend appje om elf uur ’s avonds van een coördinator die panikeert omdat de volgende dag om acht uur les moet worden gegeven, terwijl een en ander niet naar behoren werkt. “Dat los je dan op”, zeggen beiden.

Niemark: “Laatst reed ik in de auto toen ik een telefoontje kreeg van een docent die in haar eerste online onderwijsgroep van de dag zat, maar geen studenten zag. Ik heb de auto maar even langs de kant van de weg geparkeerd en haar erdoorheen geloodst.” Er was sprake van miscommunicatie. De docent zat in Zoom te wachten op studenten, terwijl die op hun beurt virtueel hadden plaatsgenomen in Blackboard Collaborate Ultra (waar de docente wel haar college gaf, maar dus niet haar onderwijsgroep).

Niemark is, zoals hij zelf zegt, geen groot technisch wonder, “ik wilde vooral helpen in die moeilijke tijd”. Hij leerde door zelf dingen uit te zoeken.” Herlihy. “Je moet je verstand gebruiken en logisch nadenken. Bovendien vind ik het zo’n fijne gemeenschap dat ik iets terug wilde doen.”
Ze merkten in het begin hoeveel druk er lag op de staf die wél kaas had gegeten van techniek, zoals prof. Gijs van Dijck en universitair docent Catalina Goanta van het Maastricht Law and Tech Lab. Die situatie was onhoudbaar; er werd een te groot beroep op deze docenten gedaan.

“De eerste weken van de lockdown ging het vooral om het ‘opzetten’ van onderwijsgroepen in de digitale omgeving”, vertelt Herlihy. Ook “herstructureerden” de student-assistenten het betreffende blok samen met de coördinator; digitaal moet het immers anders in elkaar zitten dan ‘fysiek’. Colleges van twee uur waarbij iemand een monoloog afsteekt, zijn bijvoorbeeld not done. Studenten hebben veel meer behoefte aan kortere clips van zo’n twintig minuten.

En ja, de meeste docenten waren bereid om te luisteren, zeggen beiden. En te leren. Niemark: “Ik werkte in het voorjaar met een coördinator samen die er in eerste instantie niets van begreep en zelfs een beetje geagiteerd raakte. Maar hij weet er nu meer van dan menig collega; het voelt niet meer als onbekend terrein.”

En nee, het is niet per se de oudere generatie die er meer moeite mee heeft. Het ligt aan de flexibiliteit van de medewerker, stellen beiden. Bovendien: een beetje technisch inzicht doet veel goed. Daar is een ‘oudere’ docent met de nieuwste iPhone wellicht veel beter in dan een ‘jonge’ docent met een ‘ouderwets’ mobieltje, klinkt het.  

Wie denkt dat de studenten inmiddels kunnen stoppen met hun hulp, heeft het mis. Ze zijn voorlopig vooral druk met Canvas, de nieuwe online leeromgeving waar Maastrichtse studenten en docenten sinds begin augustus gebruik van maken.
Herlihy: “Vanwege de vele mogelijkheden en lagen is Canvas niet gemakkelijk. Als je bijvoorbeeld als docent een mededeling wilt doen aan je eigen onderwijsgroep (en niet aan alle groepen in het hele blok) dan moet je speuren en doorklikken. En los van Canvas, technieken veranderen voortdurend, er valt altijd wel iets te leren.”

Het onderwijs aan de rechtenfaculteit blijft het hele academisch jaar hybride. Het bestuur heeft daartoe besloten om de onzekerheid bij buitenlandse studenten – die nu nog in hun thuisland wonen – weg te nemen. Ze hoeven niet halsoverkop op zoek te gaan naar een kamer in Maastricht.

De contracten van een aantal student-assistenten worden verlengd; deze worden betaald uit een extra investering van een miljoen.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)