Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Te weinig PK

Te weinig PK

Film: Michael Kohlhaas

Het verhaal: De Franse Cevennen, de zestiende eeuw. Het gelukkige gezinsleven van de vrome paardenhandelaar Michael Kohlhaas (Mads Mikkelsen) wordt ontwricht als een lokale edelman zijn knecht mishandeld en twee van zijn mooiste paarden van hem ontvreemd. Kohlhaas stapt naar de rechter, maar de edelman wendt zijn invloed aan en de paardenhandelaar krijgt nul op het rekest. Daarop besluit hij het recht in eigen hand te nemen. Hij verzamelt een groep opstandelingen om zich heen en bindt de strijd aan tegen de corrupte machthebbers.

Hop paardje hop, want:

- Michael Kohlhaas is gebaseerd op een novelle van Heinreich von Kleist uit 1811, die tot de Duitse literaire canon wordt gerekend. Het zijn grote en nog altijd relevante rechtsfilosofische vragen die Von Kleist stelt: Hoe moet je reageren als je onrecht wordt aangedaan? Als het rechtssysteem faalt, mag je dan met andere middelen je recht halen? Ook met geweld? Is het niet beter om het eindoordeel aan God te laten?

- Ik heb smakelijk gelachen toen ik Michael Kohlhaas eerder dit jaar in een filmfestivalkrant aangekondigd zag als een film met “veel plaatjes van bomen”. Maar verdomd: dat is een bijzonder accurate beschrijving. Regisseur Arnaud des Pallières heeft de actie verplaatst van de Duitse deelstaat Saksen tijdens de Reformatie naar feodaal Frankrijk, meer in het bijzonder naar de Cevennen, een dorre, ruige streek waar de wind altijd vrij spel heeft en enkel korstmos groeit. En bomen dus. Het is een passend, want desolaat en onbarmhartig westerndecor voor Kohlhaas’ revolte.

- De kaaklijnen van Mads Mikkelsen blijven fascinerend.

Wat een paardenzeik, want:

- Wie een Franse Game of Thrones verwacht, met veel intriges en wapengekletter, komt bedrogen uit. Des Pallières houdt de toeschouwer op grote afstand en is vooral geïnteresseerd in een contemplatieve verhandeling over recht en revolutie. Helaas weet de film zijn filosofische aspiraties nooit waar te maken.

- Doodzonde dat de film iedere hedendaags-politieke resonantie lijkt te ontberen, en dat terwijl Von Kleists novelle zich uitstekend leent voor een uiteenzetting over terrorisme.

Het salomonsoordeel: Een weliswaar sfeervolle, maar ook veel te trage, zwaarwichtige en plechtstatige film. Maar wel erg mooie plaatjes van bomen.

Mark Vluggen

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)