Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Mmm Mumbai

Mmm Mumbai

Film: The Lunchbox

Het verhaal: De jonge Ila (Nimrat Kaur) zit gevangen in een huwelijk met een man die niet naar haar omkijkt. Op advies van haar buurvrouw probeert ze de aandacht van haar man te heroveren met haar kookkunsten. Maar per ongeluk belandt de door Ila zo liefdevol bereide lunchtrommel op het bureau van de chagrijnige boekhouder Sajaan (Irrfan Kahn). Als Ila de fout ontdekt, stopt ze een briefje in de trommel. Het blijkt het begin van een bijzondere lunchtrommel-correspondentie, waarbij Ila en Sajaan hun diepste gevoelens met elkaar delen.

Vier Kerstmis in Mumbai, want:

- De prachtige openingsscène volgt de reis van een lunchtrommel vanuit een buitenwijk van Mumbai naar een kantoor in het labyrintische stadscentrum. Al meer dan honderd jaar voorzien dabbawalla’s­ – een groep van ongeveer vijfduizend ongeschoolde, analfabete bezorgers – Mumbai’s kantoorslaven tijdens de lunch van een door vrouwlief gekookte warme maaltijd. Onderzoekers van Harvard schreven een casestudy over dit ingenieuze logistieke systeem en stelden vast dat op elk miljoen lunchtrommeltjes er slechts één verkeerd bezorgd wordt. En over dat ene trommeltje gaat deze film.

- In de filmkunst gaat het – net als in de gastronomie – om de balans van de ingrediënten. Debuterend regisseur Ritesh Batra blijkt een echte master of spice: zoet, zoet, zuur en bitter zijn perfect in verhouding. De vijfde basissmaak – umami – komt in de vorm van de naar Scrooge (uit A Christmas Carol) gemodelleerde hoofdrol van de Indiase steracteur Irrfan Khan.

- Uit The Lunchbox spreekt een hartverwarmend nostalgisch verlangen naar tijden van weleer: naar brieven in plaats van e-mail, naar met liefde gekookt eten in plaats van Albron-voer en naar een samenleving waarin niet het bruto nationaal product, maar het bruto nationaal geluk de maat der dingen is.

Misschien toch maar gewoon naar The Hobbit, want:

- In het slotkwartier raakt de film – die tot dan toe alle clichés heeft weten te omzeilen – alsnog verstrikt in de plotmechanismen van de klassieke romantische film.

Het salomonsoordeel: De mooiste romantische films zijn die waarin niet de consumptie van, maar het verlangen naar de liefde centraal staan. Zie de klassieker Brief Encounter (1945). En zie The Lunchbox.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)