Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Was will das Weib?

Was will das Weib?

Film: Nymph()maniac I + II

Het verhaal: Op een winteravond treft Seligman (Stellan Skarsgård) de zwaar mishandelde Joe (Charlotte Gainsbourg) aan in een donkere steeg. Hij neemt haar mee om haar wonden te verzorgen. Eenmaal thuis luistert hij aandachtig toe als Joe haar seksuele levensverhaal met hem deelt. Zonder gêne vertelt ze Seligman hoe ze na haar ontmaagding op haar vijftiende de rest van haar leven wijdde aan steeds extremere seksuele uitspattingen, zonder daar veel plezier aan te ontlenen.

Gelijk een eerste hoogtepunt van het nieuwe filmjaar, want:

- En zo weet regisseur Lars von Trier toch weer te verrassen. In 2013 werd met behulp van een reeks teaser trailers, orgasmeposters en hitsige roddels (Shia LaBeouf zou bij wijze van auditie een sekstape met zijn eigen verrichtingen naar von Trier hebben gestuurd) het vuurtje voor de ‘pornofilm’ Nymphomaniac opgestookt. Nu de film er eindelijk is, blijkt Von Trier echter vooral onze lachspieren en hersenen te prikkelen en laat hij de genitaliën ongemoeid. Ja, af en toe verschijnt een paar schaamlippen of een paars aangelopen eikel in beeld, maar pornografisch of seksueel opwindend is Nymphomaniac geenszins. In plaats daarvan krijgen we een duivels grappige, maar ook rauwe en ongemakkelijke uiteenzetting over lust, verlangen en de eeuwige strijd der seksen.

- Tussen de seks door is er veel ruimte voor speelse en geestige terzijdes over cakevorkjes, de polyfonie van Bach, vliegvissen en de nobele kunst van het achteruit inparkeren. En nooit geweten dat je mensen psychologisch kunt duiden door te letten op de volgorde waarin ze hun nagels knippen.

- Aan de truc met de dessertlepels gaan we in de mensa nog veel plezier beleven.

Probeer liever elders aan je trekken te komen, want:

- Nymphomaniac had nooit in twee delen gesplitst mogen worden.

- De scènes met Jamie Bell als sadistische SM-griezel in deel II zijn zo sterk, dat alles wat daarna volgt niet meer is dan een wat onbevredigend naspel.

Het salomonsoordeel: Vier uur lang gaat Lars von Trier vol op het orgel. Dat levert wel eens een valse noot op, maar desondanks weet Nymphomaniac volop te prikkelen, boeien en amuseren.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)