Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Op radioactief gesteld

Op radioactief gesteld

Film: Grand Central

Het verhaal: De ongeschoolde Gary (Tahar Rahim) is in zijn zoektocht naar werk bij een Franse kerncentrale beland. Hij krijgt een plek in de schoonmaak- en onderhoudsploeg. Het is gevaarlijk werk en het risico van radioactieve besmetting ligt altijd op de loer. Maar hij heeft in ieder geval een inkomen en bovendien vormen zijn collega’s – die samen in een woonwagenkamp vlakbij de centrale wonen – een hechte familie. De amicale sfeer in het team komt onder druk te staan als Gary een affaire begint met de wulpse Karole (Léa Seydoux), de vrouw van een collega.

Eén van de meest onderschatte films van 2013, want:

- Toen de Franse actrice Isild Le Besco (waar ben je toch gebleven, Isild?) een aantal jaar geleden tijdens het filmfestival in Rotterdam door een onnozele Nederlandse journalist werd gevraagd waarom de Fransen toch maar altijd weer films over de liefde maken, luidde haar snedige antwoord: “Waar maken jullie in Nederland dan films over?” Enfin, misschien had die journalist ook wel een beetje gelijk en zijn er te veel Franse films over de liefde, maar de jonge regisseur Rebecca Zlotowski weet toch weer een originele draai te geven aan een in de kern klassiek amour fou verhaal.

- Zlotowski draaide haar film in een Oostenrijkse kerncentrale die nooit in productie werd genomen, en weet maximaal rendement te halen uit dit onheilszwangere decor. Daarnaast zorgt ook de pulserende elektronische soundtrack – en voor Maastrichtse kijkers de wetenschap dat Tihange amper 50 km verderop ligt – voor een continu gevoel van dreiging.

- Elke film met Tahar Rahim en Léa Seydoux (een ravissante Française die al menige mannelijke geigerteller heeft doen uitslaan en onlangs nog te zien in La Vie d’Adèle) verdient per definitie je aandacht.

Even geur- en kleurloos als nucleaire straling, want:

- Het scenario hamert wel erg nadrukkelijk op de analogie tussen het gevaar van radioactieve straling en dat van de liefde. 

- Als sociaal-realistische ensemblefilm over de ongeschoolde flexwerkers die kerncentrales onderhouden, kan Grand Central zich meten met het werk van Ken Loach en de gebroeders Dardenne. Het liefdesverhaal weet zich daarentegen niet helemaal aan de clichés van het genre te ontworstelen.

Het salomonsoordeel: Een onheilszwangere Franse film over radioactieve straling en de liefde.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)