Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Soete: wetenschap is niet gebaat bij opgeklopt marketingjargon

Soete: wetenschap is niet gebaat bij opgeklopt marketingjargon

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

MAASTRICHT. Hoe het vertrouwen te herstellen tussen de wetenschap, de media en het publiek? In ieder geval niet door je als wetenschapper op de borst te kloppen en met veel bombarie de zoveelste doorbraak aan te kondigen.

Dat zei rector Luc Soete tijdens de viering van de 38e universitaire verjaardag, de dies natalis, vorige week vrijdagmiddag in het Mecc. Soete schetste de ontwikkelingsgang van de wetenschap in de laatste tien jaar: grote verschuivingen zowel binnen de sector als in de relatie met het publiek, mede als gevolg van de opkomst van internet en sociale media.

Zo gelden de enorme hoeveelheden data die tegenwoordig wereldwijd beschikbaar zijn en de veel snellere toegankelijkheid van gegevens en uitkomsten als positieve impulsen voor de wetenschap, maar hetzelfde internet leidt ook tot overmatig en ongenuanceerd commentaar van het publiek, iets wat op zichzelf die wetenschap weer kan schaden. Soete verwees daarbij naar het Amerikaanse tijdschrift Popular Science, dat afgelopen september zijn site sloot voor lezerscommentaar omdat de vele bijdragen van ‘reaguurders’ tot ongewenste effecten leidden. Het forum werkte niet meer als stimulans voor discussie over wetenschap en technologie maar deed precies het omgekeerde: grove en ruzieachtige scheldpartijen haalden alle nuance uit het debat. Technologische vindingen werden verdacht gemaakt, onderzoekers beschimpt. Het resultaat, volgens de redactie, kan zijn dat hiermee de publieke opinie negatief wordt beïnvloed, die op haar beurt het overheidsbeleid stuurt, die vervolgens aan het eind van de keten bepaalt welk onderzoek wel of niet op subsidie mag rekenen. Dan maar de site op slot.

Het is die atmosfeer, zei Soete, waarin wetenschap als ‘ook maar een mening’ wordt gezien, die de kennissamenleving in de problemen brengt. Hij citeerde een Nederlandse collega-econoom die zich beklaagt over “populisme” in het debat, dat met boegeroep en welles-nietesverhalen en “de sociale media als geoliede ophitsmachines” de toon zet. Terugbetalen met gelijke munt is niet de oplossing, citeerde Soete verder met instemming; het benaderen van de onderliggende onvrede met mededogen en inlevingsvermogen is een beter recept. Dat betekent ook, vindt Soete, dat wetenschappers hun werk rustig en helder uiteen moeten zetten, zonder te vervallen in marketinggebral over hoe fantastisch hun resultaten deze keer weer zijn. “We zijn wetenschappers, we hoeven het belang van onze vindingen niet te benadrukken, we hoeven niet te overtuigen met overbodige pocherij.”

 

Kijk hier voor reportage diesviering, onderwijsprijs en proefschriftprijs

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)