Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Filmpjes van SBE vallen in de prijzen

Filmpjes van SBE vallen in de prijzen

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Onderwijsprijs voor medewerkers SBE

MAASTRICHT. Finance is een van de weinig verplichte vakken voor alle eerstejaars van de School of Business and Economics. Studenten leren de stof hier niet alleen uit handboeken, in colleges of in de onderwijsgroepen, maar sinds kort ook via filmpjes waarin de belangrijkste ingrediënten nog eens voorbij komen. De UM waardeert het videoproject met de Wijnand Wijnen Onderwijsprijs 2013.

De gelauwerde creatieve geesten zijn SBE-docent Sjoke Merk , universitair hoofddocent Jaap Bos en Gwen Noteborn, onderzoeker bij onderwijsontwikkeling- en onderzoek. Voor Noteborn, die ook het EdL@b (lab voor onderwijsvernieuwing) leidt bij de universiteitsbibliotheek is het niet de eerste Onderwijsprijs. In 2009 won zij deze ook al met het Second Life-project voor marketingstudenten.
Eerst een stukje geschiedenis. Noteborn is al jaren thuis in de wereld van weblectures en werd door Piet Eichholtz , vakgroepvoorzitter van Finance, uitgenodigd voor een onderwijsmiddag. Eichholtz vond dat het onderwijs aan vernieuwing toe was, Noteborn mocht haar visie geven. Lang niet iedereen was enthousiast, herinneren Noteborn en Bos, coördinator van het vak Finance, zich. “De meesten waren zelfs erg kritisch.”
Het drietal Merk, Bos en Noteborn ging aan de slag. Voor iedere SBE-student, van econometrie tot International Business, is het eerstejaars vak Finance verplicht, en ook vaak lastige, technische kost, klinkt het. Het gaat over contante waarde-berekeningen, het financieren van investeringen, et cetera. “Ze zien dat dikke boek en allerlei formules en denken ‘help, dit wordt moeilijk’, maar in feite is het niveau van wiskunde peanuts en valt het allemaal wel mee”, zegt Bos.
Uiteindelijk zijn er twintig ‘kennisclips’ van zo’n tien minuten; docenten lichten ze toe vanuit de theorie en de praktijk. Studenten kunnen de video’s via Blackboard raadplegen en zo vaak kijken als ze willen. Bovendien kunnen ze zichzelf toetsen middels testjes. Volgens de jury van de Onderwijsprijs “hebben ze een significante invloed gehad op de effectiviteit van het leren (…).”
De filmpjes zijn in totaal 117 duizend keer aangeklikt. “Ongelooflijk vaak”, zegt Noteborn. “Hoewel we natuurlijk nooit weten of er ‘echt’ is gekeken en of ze er iets van hebben opgestoken.” Toch blijkt uit de evaluaties dat studenten het project waarderen en met minder angst en beven de toets tegemoet zien. De slagingspercentages zijn toegenomen met 15 procent ten opzichte van voorafgaande jaren.
Inmiddels heeft het bestuur van de School of Business and Economics geïnvesteerd in een vaste studioruimte waar permanent opnames gemaakt kunnen worden. Tevens wordt het video-project overgenomen in vijf andere grote vakken bij SBE.
Bos meent dat juist bij een pgo-universiteit als Maastricht dit soort video’s een uitkomst zijn. “Als mensen de basis onder de knie hebben, mede door handboeken en de filmpjes, is er veel meer ruimte om in de onderwijsgroepen de discussie aan te gaan.”
Een andere meerwaarde? “We kunnen de kennis van studenten die onze master willen volgen, hiermee nog eens opfrissen.”

 

 

 

 

 

 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: