Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Polanski beschuldigd van zelfplagiaat

Polanski beschuldigd van zelfplagiaat

Film: Venus In Fur

Het verhaal: Theaterregisseur Thomas (Mathieu Amalric) is voor zijn adaptatie van de 19e-eeuwse novelle Venus im Pelz (van Leopold von Sacher-Masoch, de schrijver die zijn naam aan het masochisme gaf) op zoek naar een sexy en intelligente hoofdrolspeelster. De audities zijn tot nu toe echter rampzalig verlopen. Net als hij op het punt staat om onverrichter zake huiswaarts te keren, komt de verregende Vanda (Emmanuelle Seigner) het theater binnenstommelen. De babbelzieke, ordinaire, kauwgom kauwende Vanda lijkt volstrekt ongeschikt, maar Thomas laat haar toch auditie doen. En dan blijkt Vanda heel ver te willen gaan om de hoofdrol te bemachtigen…

Roman Polanski is nog altijd een begenadigd cineast, want:

- Het is een geestig en intelligent spel dat Polanski in Venus in Fur speelt. Thomas en Vanda worden in de openingsscène als tegenpolen geportretteerd (regisseur/acteur, intellectueel/vulgair), waarna in de rest van de film hun rollen volledig op zijn kop worden gezet. Dat Polanski’s echtgenote Emmanuelle Seigner de hoofdrol vertolkt, geeft een pikant autobiografisch tintje aan deze verhandeling over de (seksuele) machtsverhoudingen tussen meester (regisseur) en slaaf (actrice).

- Amalric is altijd een genot om naar te kijken, maar dé revelatie van Venus in Fur is toch wel Emmanuelle Seigner. De wijze waarop ze in en uit haar rol als 19e-eeuwse meesteres glijdt, levert een weergaloos schouwspel op.

Ga toch maar liever naar Nymphomaniac, want:

- Polanski heeft vaak genoeg (zie Knife in the Water) bewezen dat hij niet meer dan één locatie nodig heeft om een briljante film te draaien. Maar dit keer werkt de keuze voor één locatie tegen hem; het verbale steekspel tussen Amalric en Seigner is behoorlijk repetitief en de film raakt bekneld in het keurslijf van de theaterverfilming.

- Voor een film over SM doet Venus in Fur eerder wat stoffig en gedateerd dan kinky of subversief aan.

- Er is hier niets te vinden dat Polanski niet elders in zijn oeuvre al beter heeft gedaan.

Het salomonsoordeel: Een vermakelijk toneelstuk, maar het zou fijn zijn als Polanski zich voor zijn volgende film weer eens aan de frisse buitenlucht zou wagen.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)