Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Nummers gaan van links naar rechts

Nummers gaan van links naar rechts

Studentenonderzoek

MAASTRICHT. Kleine getallen horen links, grote getallen rechts. Gevoelsmatig zullen de meeste Westerse mensen, die gewend zijn van links naar rechts te schrijven, het hiermee eens zijn. Dat wordt de innerlijke nummerlijn genoemd, de manier waarop je nummers rangschikt in je hoofd. Gaat je aandacht dan ook automatisch naar links bij een klein getal en naar rechts bij een groot getal? Dat vroeg Hannah Boeijkens, die nu de researchmaster Cognitive Neuroscience doet, zich voor haar bachelorscriptie af.

Om dit te testen maakte Boeijkens gebruik van een TMS, een methode waarmee je bepaalde hersengebieden kunt stimuleren. “Als je die bij iemand op de visuele cortex zet (het deel van de hersenen dat te maken heeft met visuele waarneming, red.), kan diegene dingen gaan zien die er niet zijn. Kleine lichtvlekjes in hun ooghoeken, vergelijkbaar met wat sommige mensen zien bij zware migraine.”

Aan de hand van die lichtvlekjes kon Boeijkens zien welke kant iemands aandacht op ging. “Was dat naar links, dan zagen de proefpersonen meer vlekjes links en was het rechts, dan zagen ze er meer rechts.” Haar redenering: wanneer iemand naar een klein getal kijkt, zal zijn aandacht meer naar links gaan en zal hij dus meer lichtvlekjes aan de linkerkant zien.

Echte resultaten kwamen er niet uit haar onderzoek. “We hadden ook maar een kleine groep: acht mensen. Bij vier van hen was er een probleem bij de data-analyse. Dit onderzoek is eerder op grotere schaal gedaan, toen werd de hypothese bewezen. Ik heb me specifiek gefocust op het moment waarop de aandacht naar links of rechts gaat. Omdat de metingen maar bij vier personen correct verliepen, leverde dat geen significante resultaten op.” Dat vond Boeijkens soms jammer. “Bij mijn vorige onderzoek, een Marble-project in mijn tweede jaar over de innerlijke tijdlijn, waren er ook geen resultaten. Maar uiteindelijk gaat het om het leerproces. En dat er geen resultaten zijn, kan ook iets zeggen.”

Dat vond de VSNU, de vereniging van universiteiten, ook. Boeijkens mocht haar onderzoek presenteren tijdens de jaarlijkse Student Research Conference eind november. “Een goed teken, dat dit soort onderzoek ook gewaardeerd wordt. Mensen vragen vaak: wat is het nut hiervan? Er is geen direct nut, maar als we echt willen weten hoe het brein werkt is het belangrijk. Het is fundamenteel onderzoek.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)