Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De onvergetelijke Arbor & Swifty

De onvergetelijke Arbor & Swifty

Film: The Selfish Giant

Het verhaal: De 13-jarige Arbor en zijn beste vriend Swifty groeien op in het straatarme Bradford. Om aan wat geld te geraken, stropen de jongens met paard en kar de omgeving af op zoek naar oud ijzer en koperdraad. Zo komen ze in contact met de louche schroothandelaar Kitten. Door toedoen van de scrupuleloze Kitten wordt er een wig gedreven in de vriendschap van Arbor en Swifty, met tragische gevolgen.

Terecht een grote publiekshit op het filmfestival in Rotterdam, want:

- Dit type sociaal-realistische cinema staat of valt bij de kwaliteit van de casting. Dat The Selfish Giant zo’n verpletterende film is geworden, is te danken aan de onvergetelijke straatschoffies Conner Chapman (de grofgebekte Arbor) en Shaun Thomas (de zachtaardige Swifty).

- “Een ezel moet het ook kunnen begrijpen”, zei Harry Mulisch altijd over zijn werk. Regisseuse Clio Barnard bedient de ezels in het publiek met een toegankelijk Dickensiaans verhaal over vriendschap en jaloezie, maar wie bereid is om verder te kijken dan het verhaal lang is, ziet een grimmige afrekening met de neoliberale erfenis van Margaret Thatcher, de politica die betoogde dat armoede “de schuld van de armen is”. Zo groeit The Selfish Giant uit tot een machtig j’accuse aan het adres van een samenleving die kinderen als Arbor en Swifty aan hun lot overlaat. Uit Oscar Wilde’s sprookje over de egoïstische reus weten we trouwens wat ons in dat geval te wachten staat: een eeuwige winter.

- Ondanks de niet mis te verstane boodschap gaat Barnard politieke drammerigheid uit de weg. In plaats daarvan weet ze humor en poëzie te vinden te midden van de hoogspanningskabels van Bradford.

- De illegale paardenrace in The Selfish Giant is nu al de beste filmscène van dit jaar. Een krankzinnige wedloop met paard en wagen op de openbare weg, met in het kielzog van de briesende paarden een armee van auto’s met uitzinnige gokkers die de paarden vooruitschreeuwen. Ben Hur in Bradford.

En de minpunten dan?

- Hoezo minpunten? Of zoals Arbor zou zeggen: “Fuck off you daft wanker!

Het salomonsoordeel: Krop-in-de-keel cinema van de niet-wegslikbare soort.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)