Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

UM heeft meer fans op Facebook dan studenten

MAASTRICHT. Het aantal fans van de Facebookpagina van de Universiteit Maastricht is in bijna twee jaar tijd flink gegroeid. Waren het er in mei 2012 nog 8135; inmiddels gaat het om bijna 21 duizend personen.

Rob Speekenbrink, adviseur online media aan de TU Delft, postte onlangs een blog waarin hij de Facebookpagina’s van 14 Nederlandse universiteiten analyseert. De Universiteit Leiden maakte de grootste sprong: van bijna 1500 naar 17 duizend.
Maastricht behoort samen met Delft en Wageningen tot de instellingen die meer fans dan studenten (UM: 16 duizend) tellen. “We willen een bloemlezing geven van wat er gebeurt binnen de Universiteit Maastricht – nieuws, resultaten van rankings, onderzoek, activiteiten – en daarmee bedienen we een algemeen publiek, van zittende en aankomende studenten tot stafleden en andere betrokkenen”, zegt webredacteur Jeroen van der Schaaf. Wel weet hij, en hiervoor baseert hij zich op leeftijdscategorieën, dat het merendeel van de ‘aanhangers’ nog studeert of net is afgestudeerd.
Het onderzoek van Speekenbrink laat zien dat de Facebookpagina van de Open Universiteit het minst in trek is met nog geen 3500 personen. Topper is de Rijksuniversiteit Groningen; afgelopen december (een van de meetpunten in het onderzoek) waren dat ruim 27 duizend fans. In Groningen wordt bovendien het meest gereageerd op posts.
Bijzonder is dat de helft van alle universiteiten de respons op de sociale netwerksite ziet dalen, terwijl deze bij de andere helft groeit. De UM zit in de laatste groep. Van der Schaaf: “We weten dat mensen afhaken als we heel veel postten, of als we met de berichtgeving één specifieke kant opgaan. Toen we drie keer per dag een bericht de wereld in stuurden, zag je dat het eerste door drie- tot vierduizend mensen werd gelezen en het derde door maar een paar honderd. Trouwens, men zit ook niet te wachten op zoveel posts van een universiteit per dag. We posten nu bijna elke dag één bericht.”
Wat de buitenwereld niet ziet, is dat steeds meer (vooral internationale) studenten een bericht sturen aan de pagina, met vragen als ‘hoe zit het met visa’, ‘wat kan ik eigenlijk studeren aan de UM’. “Ze verwachten natuurlijk snel antwoord. Veel vragen spelen we door aan de betreffende medewerkers of de buddy’s (studententeam, red.).”

WD

                  

Speekenbrink heeft zijn analyse inmiddels uitgebreid met metingen op 7 januari en 28 februari.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)