Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Ik glimlach dan vaak naar ze, moedig ze aan, maar zeg niets”

“Ik glimlach dan vaak naar ze, moedig ze aan, maar zeg niets”

Photographer:Fotograaf: Stills uit dvd

Tips van ervaren tutoren: eerste hulp bij zestien pgo-dillema’s

MAASTRICHT. Wat doe je met een student die voor de zoveelste keer onvoorbereid in de onderwijsgroep zit? Hoe reageer je op een groep die te veel op de tutor leunt? En op welke wijze pak je dat stille groepslid aan? Maastrichtse tutoren vertellen op de kersverse dvd Tips van ervaren tutoren hoe zij dit soort dilemma’s oplossen.

De dvd Tips van ervaren tutoren - een Leading-in-Learning-project dat vandaag in het Nederlands en Engels wordt gelanceerd -  is op de eerste plaats bedoeld voor nieuwkomers die de pgo-training volgen, vertelt projectleider en onderwijskundige aan de rechtenfaculteit, Cathérine de Rijdt. Maar ook meer ervaren docenten en collega’s van buiten de UM kunnen er hun voordeel meedoen.

Een voorbeeld: Wat te doen met laptops, tablets en smartphones in de onderwijsgroep? “Ik verbied het niet”, zegt meervoudig onderwijsprijswinnaar bij psychologie, Arie van de Lugt, in de camera. Hij is een van de dertien tutoren die meewerkt aan de dvd. “Ik heb zelf de smartphone ook bij me”, vervolgt Van der Lugt. “Alle kennis van de wereld heb je op zak. Ik probeer laptops een natuurlijke plek in het onderwijs te geven. Als er onzekerheid is over een kwestie, vraag ik aan iemand die zijn laptop bij zich heeft: kun jij niet even kijken? Wel zorg ik ervoor dat mensen zich er niet achter verstoppen of tijdens een brainstorm op Wikipedia gaan zoeken.” Na twee klikken op de muis verschijnt Sophie Thijs, verbonden aan de FHML, in beeld: “Ik maak tijdens de eerste onderwijsgroep afspraken over het gebruik van laptops.  Studenten mogen die alleen gebruiken voor de bespreking van de stof. Als ik merk dat ze afwezig zijn, niet bezig met de stof of zich erachter verschuilen, dan spreek ik ze daar op aan.” Een muisklik verder neemt Michele Panzavolta, verbonden aan de vakgroep strafrecht van de rechtenfaculteit, het woord: “Het kan heel nuttig zijn, maar ze moeten er geen andere dingen mee gaan doen. Dan moet de tutor meteen ingrijpen en duidelijk maken dat de laptops alleen gebruikt mogen worden ten behoeve van het groepsproces.”

Peer learning

“Wij wilden graag iets interfacultairs doen in het kader van Leading-in-Learning en kwamen zo op deze dvd”, legt De Rijdt uit. Zij geeft net als de andere vier leden van het projectteam pgo-trainingen. “Wij nodigden vaker ervaren collega’s uit en merken dat hun tips impact hebben. Peer learning werkt goed.” Het viel hen bovendien op dat dezelfde dillema’s (een kleine vijftig) steeds terugkeren. Zestien van deze veelvoorkomende situaties in de onderwijsgroep staan nu centraal op de dvd. De Rijdt: “Wij noemen het bewust deel één en hopen op een vervolg. Materiaal genoeg.”

Per onderwerp geven tutoren afkomstig van verschillende faculteiten (onder anderen Thijs Mulder en Bas van Diepen van SBE, Geerts Somsen van cultuur- en maatschappijwetenschappen, Catalina Goanta en Magda Kerkhofs van rechten, Michiel Henkes (FHML), Pascal van Gerven (psychologie) en Heiny Eilkes van Career Services) hun Geheimtip in maximaal twee minuten. De Rijdt: “Er bestaat geen gouden formule. Of een aanpak werkt of niet is afhankelijk van zoveel factoren: de persoonlijkheid van de tutor, het tijdstip van een blok, de inhoud, de groepscohesie, enzovoort. Uiteindelijk hopen wij dat de beginnende docent nadenkt, praat over dit soort zaken en zijn eigen stijl ontdekt en verder verbreedt.” De eerste reacties op de dvd, tijdens pilots bij rechten, cultuur- en maatschappijwetenschappen en SBE, waren “enthousiast”, aldus De Rijdt. 

Nog een laatste voorbeeld: Wat doe je met een groep die te veel op de tutor leunt? Hier wordt iedere tutor mee geconfronteerd, zegt Solange Daenen, gespecialiseerd in familierecht, voor de camera. De docent zal de traditie moeten doorbreken die zes jaar lang op de middelbare school is opgebouwd. “Hoe doe ik dat? Ik maak ze aan het begin duidelijk dat het de bedoeling is dat ze met elkaar gaan praten. Ik geef ook aan wat ik ga doen als ze mij en niet de groep het antwoord geven. Ik kijk weg”, zegt ze terwijl ze met een glimlach haar hoofd naar links draait. “Ik ga naar de gespreksleider kijken of een ander lid van de onderwijsgroep. De student zal zich dan vanzelf op iemand anders richten. Als de hele groep zich naar mij richt, ga ik zitten tekenen of schrijven. Ik zeg dan later wel: denk niet dat ik ongeïnteresseerd ben, ik doe dit zodat jullie met elkaar gaan praten. Als je dit een aantal keren doet, neemt de groep het vanzelf over.”

Mirko Reithler, verbonden aan cultuur- en maatschappijwetenschappen, zoekt zijn heil ook in non-verbale communicatie: “Vooral aan het begin van de studie willen studenten de bevestiging van de tutor. Ze zijn onzeker en willen weten of ze op het juiste spoor zitten. Ik glimlach dan vaak naar ze, moedig ze aan, maar zeg niets. Non-verbale communicatie en lichaamstaal zijn belangrijk. Stelt een student de vraag direct aan mij, dan kijk ik naar de gespreksleider en de groep. Als tutor moet je niet meteen antwoorden en hoorcollege geven. Pgo draait om de groepsdiscussie. Een aantal collega’s, ikzelf niet, gaat zelfs buiten de kring zitten om dit soort situaties te voorkomen.”

 

 

 

 

De 16 onderwerpen uit Tips van ervaren tutoren

Leunen op de tutor

Een paar hardwerkende studenten

Laptop of tablet

Onvolledig

Geen voorbereiding

Voorkennis

Tijd

Geen interactie

Het stille groepslid

Letterlijk oplezen

De rol van de tutor

Tutor, leg dan uit

Weer niet voorbereid

Student gespreksleider

De parasiet

Geen reactie

 

De dvd (Nederlands- of Engelstalig) kan besteld worden via PBL-tutor-tips@maastrichtuniversity.nl Prijs: intern UM 60 euro excl. 6% BTW. Externen: 95 euro, excl. 6% BTW.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)