Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Liberal arts voor iedereen

Medewerkerscolumn

Als ik dit schrijf ben ik op bezoek bij mijn 20-jarige zoon die studeert aan de San Diego State University in de gelijknamige stad in California. Hij volgt daar een 4-jarige bachelor volgens het Amerikaanse liberal arts system van hoger onderwijs. In Nederland kennen we een enigszins vergelijkbare 3-jarige Bachelor opleiding aan de University Colleges, zoals UCM. De University Colleges zijn echter alleen voor de happy few: studenten met hoge cijfers op de middelbare school. In de Verenigde Staten is liberal arts de standaard.

De onderwijsfilosofie van het liberal arts model is dat hoger onderwijs niet louter als opleiding tot een bepaald beroep, maar een Bildungs-ideaal dient. Door studenten een aantal verplichte general education vakken te laten kiezen uit verschillende wetenschapsdomeinen, zoals gedragswetenschappen, geesteswetenschappen, exacte wetenschappen, naast de vakken uit de gekozen hoofdrichting, ontwikkelen ze zich tot breed opgeleide burgers, die later een grotere bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij omdat ze met een veelheid aan denkwijzen en disciplines vertrouwd zijn.

Een van de redenen dat mijn zoon in de VS wilde studeren, was de liberal arts opleiding daar. Zoals veel van zijn vrienden weet hij niet goed wat hij later wil gaan doen. Er zijn ook zoveel mogelijkheden. De afgelopen jaren zag hij de meesten van zijn vrienden een of twee keer switchen van studierichting, met grote gevolgen voor hun zelfvertrouwen en hun motivatie. Mijn zoon heeft nu bedrijfskunde als hoofdrichting gekozen, met vakken als economie, statistiek en wiskunde. Maar hij volgt ook vakken als communicatie, filosofie en linguïstiek. Volgend semester krijgt hij psychologie, dat lijkt hem een verdieping op wat hij nu bij communicatie leert.

Als we samen op een bankje op de zonovergoten universiteitscampus zitten, vertelt hij dat hij nadenkt over een double major: bedrijfskunde en psychologie. Met die combinatie denkt hij later effectiever te kunnen zijn in het bedrijfsleven of in de non-profit sector. Maar misschien wordt het ook wel iets heel anders, want switchen van major kan ook, zo besluit hij. Ik geniet van zijn gedachten over zijn toekomst en de mogelijkheden die hij hier krijgt én pakt.

Dit prachtige onderwijsmodel, waarvan ik zelf als 18-jarige geprofiteerd heb bij mijn eigen studiekeuze, gun ik álle studenten in Nederland. Er wordt wel beweerd dat het duur is. Ik heb daar twijfels over, en zie dit graag onderbouwd met kosten-effectiviteitsonderzoek. De kosten van switchen van studie zijn aanzienlijk, evenals de baten van breed georiënteerde hoger opgeleiden voor de maatschappij.

 

Corine de Ruiter, hoogleraar forensische psychologie

 

Deze column wordt op persoonlijke titel geschreven

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

2014-03-27: Sándor Öry
Zeker de toekomst als je het mij vraagt! Een brede oriëntatie op wat het universitaire (en waarom ook niet hogere school) onderwijs je allemaal te bieden heeft. Als ik de kans zou krijgen, zou ik eerst een university college hebben gevolgd waarna een master geneeskunde (zoals AK-O of SUMMA) in plaats van de reguliere opleiding geneeskunde. Je bent 1 jaar langer bezig (7 ipv 6 jaar) maar hebt een veel bredere onderlegging en culturele ontwikkeling tijdens je bachelor en tevens meer focus op link tussen wetenschap en kliniek tijdens je master. Ideaal!

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)