Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Studenten leggen moderne kunst uit aan leeftijdsgenoten

Studenten leggen moderne kunst uit aan leeftijdsgenoten

Photographer:Fotograaf: Kunsthuis De Ridder

MAASTRICHT. “Er moet een dialoog ontstaan tussen twee kunstwerken.” Katja Springinzeisz, masterstudent Arts and Heritage: Policy, Management and Education, wijst op de veranderingen die ze heeft aangebracht in de doorlopende tentoonstelling Moules, Oeufs, Frites… in De Ridder, een huis voor hedendaagse kunst in de oude gelijknamige bierbrouwerij aan de Oeverwal in Maastricht. Als stagiair geeft Springinzeisz rondleidingen aan bezoekers, werkt ze aan de brochure, past ze de tentoonstelling tussendoor aan en praat ze met potentiële kopers.

Kunsthuis De Ridder werd vorig jaar opgericht door Ardi Poels en is een combinatie van een galerie en een kunstinstelling. “Het idee is dat we drie groepen samenbrengen: kunstenaars, (aspirant) verzamelaars en jonge starters met een culturele achtergrond. Ik denk dat jonge mensen eerder in moderne kunst geïnteresseerd raken en het misschien ook kopen als ze er van hun eigen generatie over horen en leren.”

Springinzeisz wijst op een kunstwerk van Oscar Santillan: een zwarte band die in bogen over twee spijkers aan de muur hangt. “Er op staat: All my lovers got together, but forgot to invite me. Het gaat erover hoe hij aan de ene kant een nieuwe start wil maken en het verleden wil vergeten, maar aan de andere kant verdrietig is dat zijn lovers hem vergeten zijn.” Eenzelfde thema komt terug in het werk Introverted van Astrid Mingels. Het is de huid van een zebra die opgevouwen in een doos ligt. “Vroeger bij etnische tentoonstellingen werd vaak een opgezette zebra gebruikt. Door die in een doos te stoppen, stopt ze het idee dat onze cultuur beter is dan die van anderen – wat vaak achter zulke tentoonstellingen zat – in een doos. Het is tijd voor een nieuwe start.” Naar dit soort verbanden, zoals in dit geval de rol van het verleden, kijkt Springinzeisz bij het inrichten van de tentoonstelling. “De kunstwerken moeten in harmonie met elkaar zijn, elkaar benadrukken. Als je er naar kijkt mag je geen favoriet hebben, de een mag niet de ander overvleugelen.”   

Springinzeisz is niet de eerste stagiair vanuit de UM, en zal als het aan Ardi Poels ligt ook zeker niet de laatste zijn. “Ik wil meer gaan samenwerken met de universiteit, bijvoorbeeld door te kijken of de stagiairs ook eerder kunnen komen. Nu beginnen ze in februari en vallen meteen in de voorbereidingen voor de Tefaf. Zo hebben ze weinig tijd voor een eigen project, terwijl dat juist belangrijk is. Maar ik kan me ook voorstellen dat we samen met de UM een MOOC over kunst opzetten.”

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)