Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ed pakt het Maastrichtse onderwijs aan

Ed pakt het Maastrichtse onderwijs aan

EdLab

MAASTRICHT. Is EdLab nu nog een project van en in de Universiteitsbibliotheek waar gestoeid wordt met nieuwe onderwijsvormen en ICT, over een paar maanden is het een heus universitair centrum, gevestigd op de Tapijnkazerne.

Een docent sluit zijn college af, gevolgd door de standaardvraag: ‘Heeft iemand vragen?’ Vierhonderd studenten kijken om zich heen. Niemand steekt zijn hand op. De docent pakt zijn USB-stick en vertrekt. Maar hebben de studenten het wel allemaal begrepen of durft niemand, bang om de sufferd te zijn? Docenten die dit scenario wekelijks meemaken – en er enigszins moe van worden – hebben wellicht baat bij een simpele ingreep. Stel een paar multiple choice vragen tijdens een college, laat de groep via een smartphone of laptop stemmen op antwoord a, b of c, druk op een knop, et voilà: op een grafiek is meteen af te lezen hoeveel procent het goed heeft.
Het is een van de vele voorbeelden die het onderwijs een boost kan geven, zegt Gwen Noteborn, projectleider van het EdLab, Education Laboratory, waar zij sinds mei 2012 bij betrokken is. “Colleges zijn weinig interactief. Docenten vertellen een verhaal, studenten luisteren. Door een (gratis) applicatie in te bouwen – makkelijk te gebruiken in de power point presentatie – wordt het veel levendiger. Een docent kan zijn verhaal aanpassen aan de kennis van zijn publiek. Blijkt een vraag namelijk te moeilijk, dan gaat hij een stapje terug. Zo niet, dan kan hij verder.”


De les omdraaien
Een ander experiment: een videoproject van Finance, in januari beloond met de Wijnand Wijnen Onderwijsprijs. Het eerstejaars vak Finance is voor iedere SBE-student verplichte en ook moeilijke kost. Om het studenten makkelijker te maken, bedacht Noteborn, samen met de docenten Jaap Bos en Sjoke Merk, twintig kennisclips van zo’n tien minuten waarin docenten theorie en voorbeelden uit de praktijk mixen. Studenten kunnen ze zo vaak bekijken als ze willen. “Sommige docenten houden er niet van als hun verhaal online wordt gezet, ze willen niet fungeren als Uitzending Gemist. Maar ik zeg dan: de twee uur college die je nu besteedt aan basiskennis, kun je voortaan spenderen aan verdieping. Bij Finance merken ze dat studenten met slimmere vragen komen naar aanleiding van de video’s.” Zie hier het concept flipping the classroom, ofwel het omdraaien van de les. De basis is iets voor thuis, de verdieping voor de les.
Goede docenten zijn voor deze universiteit van groot belang, zegt Noteborn. “Een goede docent die hart heeft voor zijn vak, wil dat zijn vak begrepen en geliefd wordt, en die wil misschien ook iets doen om het te verbeteren.” Ze heeft het over “kleine componenten, tools” zoals het gebruik van iBooks die foto’s, filmpjes of animaties bevatten en waarmee de docent de inhoud kan visualiseren. Maar denk ook aan niet ICT gerelateerde aanpassingen: zo werken ze bij het University College in de onderwijsgroep met twee gespreksleiders (studenten) in plaats van één. “Er ontstaat competitie, het pakt positief uit.”
Wie rigoureuze maatregelen wil nemen, kan helemaal online gaan met “virtual-reality achtige toestanden”– Noteborn won de Onderwijsprijs 2009 voor het project Second Life waarin ze marketingstudenten zelf een winkel liet beginnen in een virtuele wereld. “Studenten leren complexe problemen – want daar draait het om bij pgo – op te lossen in de ‘bijna’ echte wereld.”


Andere leefomgeving
Sinds de oprichting van het EdLab zijn er heel wat vragen afgevuurd op Noteborns team met onder meer een onderwijsontwikkelaar, applicatiespecialist en een e-learning adviseur. “Sommige docenten hebben ideeën, maar weten niet hoe ze verder moeten. Anderen willen iets, maar hebben geen plan. Gedurende een paar weken (maximaal acht, red.) proberen we zo’n project aan te pakken. We doen een quickscan, kijken hoe het vak wordt geëvalueerd, vragen de docent waarom hij zijn onderwijs wil verbeteren, wat de verbeterpunten zijn. Dan zeggen we: ‘Probeer dit eens, of dat’. Het werkt heel effectief als hen dit ook door andere docenten – die er ervaring mee hebben – wordt verteld. Daarvoor zijn onze inspiratiebijeenkomsten. Nu EdLab een centrum wordt, groter en ‘breder’, wordt het nog makkelijker om ervaringen te delen.”
Er is genoeg te ontdekken, meent Noteborn. “Tik de woorden ‘ICT’, ‘tools’ en ‘education’ in en je krijgt duizenden hits.” Maar ‘best practices’ kopiëren van andere instellingen heeft niet altijd zin. “Ik kan de videolectures van de universiteit van Delft fantastisch vinden, maar Delft is een ‘college-universiteit’. Wij niet. Wij werken kleinschaliger.” Noteborn meent dat de UM, in samenwerking met bedrijven die al goede ideeën over interactiviteit en onderwijs op de plank hebben liggen, veel vernieuwender kan zijn.” Er is in elk geval geen weg terug. “Studenten leren anders, hun leefomgeving is veranderd met alle nieuwe media en ICT, de arbeidsmarkt is veranderd. Het onderwijs moet mee veranderen. We moeten ons pgo heruitvinden.”

 

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)