Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Van Theseus tot Oedipus

Van Theseus tot Oedipus

Film: The Two Faces Of January

Het verhaal: Griekenland, 1962. Een elegant Amerikaans koppel - de puissant rijke Chester (Viggo Mortensen) en zijn jongere vrouw Colette (Kirsten Dunst) - bezoekt de Akropolis. Tijdens hun bezoek ontmoeten ze Rydal (Oscar Isaac), een jonge Amerikaan die in Griekenland woont en zijn diensten als gids aanbiedt. Als het stel hem uitnodigt voor een diner, raakt Rydal verstrikt in een web van leugens, intriges en moord.

Een heerlijk ouderwetse film, want:

- Ze is al bijna twintig jaar dood, maar filmmakers weten nog altijd de weg naar het oeuvre van Patricia Highsmith te vinden. De bekendste filmadaptatie van haar werk blijft natuurlijk The Talented Mr. Ripley (Anthony Minghella, 1999), zij het dat veel cinefielen de voorkeur geven aan Strangers On A Train (Alfred Hitchcock, 1951) en Plein Soleil (René Clément, 1960, met de ultieme Mr. Ripley: Alain Delon). Het lekker ouderwetse The Two Faces Of January heeft alles wat we sinds de Ripley-films van een Highsmith-verfilming verwachten: zonovergoten mediterrane locaties, privédetectives, elegante, maar gewetenloze criminelen met een excellente kleermaker, een paar onnatuurlijke doodsoorzaken links en rechts en een plot waarin het al snel niet meer duidelijk is wie nou de bedrieger is, en wie de bedrogene. En Viggo Mortensen oogt werkelijk onberispelijk met die Panamahoed en dat kreukvrije witte linnen pak.

- Hossein Amini maakt met deze film de overstap van scenarist naar regisseur, maar zijn oude stiel blijft zichtbaar in de wijze waarop hij de mythe van Theseus (plus wat oedipale kwesties) in zijn scenario weet te vlechten.

Laat je niet oplichten, want:

- Ofschoon een belangrijk deel van de plot drijft op de seksuele spanning tussen Colette en Rydal, wil het maar niet broeierig worden.

- De meest verrassende twist is dat er geen twist is. Geconditioneerd door eerdere Highsmith-verfilmingen zit je te wachten op het moment dat het hele verhaal gekanteld wordt, maar dat moment blijft dus uit.

Het salomonsoordeel: Een aangenaam ouderwetse, stijlvolle thriller, die het weliswaar moet afleggen tegen eerdere Highsmith-verfilmingen, maar waar je op een zwoele niks-aan-de-hand-zomeravond desalniettemin gerust een paar Drachmen in mag investeren.

Mark Vluggen

 

'The Two Faces Of January' is vanaf vrijdag te zien in Euroscoop, de nieuwe bioscoop aan de Wilhelminasingel; vanaf 26 juni draait de film in Lumière

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)