Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een UM-logo gemaakt van Nutella

Een UM-logo gemaakt van Nutella

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

MAASTRICHT. Pannenkoeken, pasta, en hoogstandjes van chocola en suiker. Het ‘printen’ van voedsel is nog niet bepaald wijdverbreid. Toch overweegt de UM om een expertisecentrum op poten te zetten. SBE-studenten hebben er al onderzoek naar gedaan.

Anders dan je misschien denkt is de kans aanzienlijk dat je al een keer geprint voedsel hebt gegeten, tenminste als je van pannenkoeken houdt. De voorverpakte pannenkoeken van Albert Heijn zijn namelijk gemaakt (lees: geprint) door een bedrijf in Nijmegen. Ze worden laag voor laag opgebouwd. De productie: vijf miljoen stuks per dag. “Als je goed kijkt, zie je dat elke pannenkoek anders is”, zegt Frits Hoff van het Maastrichtse Fablab, dat naar eigen zeggen gespecialiseerd is in digitale fabricatie. “Dat gebeurt opzettelijk om de indruk te wekken dat grootmoeder ze heeft gemaakt.”

Hoff was afgelopen dinsdagmiddag een van de twintig deskundigen, medewerkers en studenten die zich hadden verzameld in het pand van de Service Science Factory (Tongersestraat) om via enkele presentaties te brainstormen over de toepassingen van het printen van voedsel, en over een mogelijk UM-expertisecentrum. Aanwezig waren veel bedrijfskundigen, maar ook een zorghoogleraar, vertegenwoordigers van de hotelschool  en de kok van het chique restaurant Tout à Fait in de Bernardusstraat.

Insecten 

Los van de Nijmeegse pannenkoekenproductie steekt het 3D food printen voornamelijk in de experimentele fase. Er zijn verschillende machines op de markt, onder meer van Philips. De eenvoudigste exemplaren, met de omvang van een espressoapparaat, werken met een spuit waar bijvoorbeeld chocola uitloopt. Dat wordt dinsdagmiddag ter plekke gedemonstreerd. Het is de bedoeling om het UM-logo met notenpasta op een witte boterham te printen, maar dat mislukt. De hoogte van de spuit blijkt niet goed ingesteld. Even later lukt het wel en verschijnt laagje voor laagje het logo met de twee driehoeken. Niet blauw maar bruin dit keer.

Wat voegt het printen van voedsel eigenlijk toe? Het kan volgens sommigen het wereldvoedselprobleem oplossen, zegt Jos Lemmink, hoogleraar marketing. Bijvoorbeeld door onsmakelijke beesten als insecten te vermalen en in smakelijkere vorm te verkopen of op te dienen. Restaurants kunnen de apparaten gebruiken om het eten mooi te presenteren. Voor Bart Ausems, chef-kok bij Tout à Fait, is het allemaal “volkomen nieuw”. Hij kan zich er van alles bij voorstellen, zegt hij. “Het makkelijkst is om met chocola een mooi ogende bonbon te maken. Maar het lijkt me ook leuk om gasten te verrassen, om bijvoorbeeld vis te presenteren als vlees, of omgekeerd.”

Marketing-studenten van de School of Business and Economics hebben chef-koks in de regio benaderd om hun belangstelling te peilen. De achterliggende vraagstelling: is een regionaal expertisecentrum (gericht op haute cuisine) levensvatbaar? Ja, concludeerden de studenten, al ontdekten ze ook een paar “challenges”. De apparatuur is duur in aanschaf en de consumenten lijkt er nog niet echt klaar voor. De ene helft is enthousiast en de andere moet er niet aan denken, zegt Jan-Jaap Semeijn, hoogleraar supply chain management en logistiek.

Koe     

Later schuift Luc de Witte aan, hoogleraar zorgtechnologie. Waarom? Omdat het printen van voedsel geschikt lijkt voor de ouderenzorg. “Ondervoeding is een gigantisch probleem in verzorgingstehuizen. Het is niet heel bekend, maar een nationale studie becijferde onlangs dat een kwart van de bewoners te weinig eet. De gevolgen zijn enorm: infecties maar er is ook een direct verband met sterfte. Dat komt voor een deel door het vormeloze en smakeloze eten. En wie kampt met slikproblemen, krijgt een bruine smurrie die door de blender is gegaan. Met een voedselprinter kun je eten  bereiden, zogeheten smooth food, dat er mooi uitziet en toch makkelijk verteerbaar is. Ook kun je medicatie toevoegen of voedingssupplementen als mineralen en vitamines.”

Marketingdocent Dominik Mahr, die het studentonderzoek heeft begeleid, vraagt zich af of consumenten overstag gaan. “Het is niet bepaald een romantisch idee dat je eten uit een apparaat komt en niet langer uit een koe.” De kanttekening wordt subiet van tafel geveegd. Die weerstand is bij moderne consumenten verdwenen, klinkt het. Bovendien maken apparaten een integraal onderdeel uit van ons leven.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)