Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

www.findamazingamy.com

www.findamazingamy.com

Film: Gone Girl

Het verhaal: Op de dag dat hij vijf jaar getrouwd is, treft Nick Dunne (Ben Affleck) bij thuiskomst duidelijke sporen van geweld aan. Zijn vrouw Amy (Rosamund Pike) blijkt verdwenen. De politie begint een grootscheepse zoekactie. Al snel rijzen er echter twijfels over het ‘perfecte’ huwelijk van Nick en Amy en bevindt Nick zich in het beklaagdenbankje. Maar heeft Nick echt zijn vrouw vermoord?

Die rinkelende bioscoopkassa’s zijn terecht, want:

- David Fincher (Se7en, Fight club, The social network) weet als geen ander hoe het grote publiek zijn thrillers graag geserveerd krijgt: vol vaart, glossy, humoristisch (die gummibeertjes!) en met plotwendingen die gretig over elkaar heen buitelen.

- Zoals Richard Yates in Revolutionary road (lees dat boek) het Amerikaanse huwelijk van de jaren vijftig fileerde, zo voert Fincher een lobotomie van relaties in de 21e eeuw uit. De prikkelende strekking van Gone girl: zelfs binnen een langlopende relatie weet je nooit wat er echt door je partner heengaat (tenzij je geliefde onlangs in de mensa heeft gegeten: in dat geval waarschijnlijk pommes wedges).

- Hitchcock zei over de blondines in zijn films dat hij altijd op zoek was naar een keurige, chique vrouw die in de slaapkamer in een hoer verandert. Rosamund Pike (één woord: wow!) is het soort blondine voor wie Hitchcock als een blok gevallen zou zijn.

Een nieuwe notering in de IMDb top 250 mag Fincher vergeten, want:

- In de tweede helft zet Fincher opeens koers richting Basic instinct. Die film – vooral berucht vanwege de scène waarin Sharon Stone ons een blik gunde op haar flamoes – zorgde voor een kortstondige hausse aan erotische thrillers in de jaren negentig. Het genre bloedde gelukkig gelijk dood toen Sylvester Stallone in de bommen-en-granaten-film The specialist (1994) met diezelfde Sharon Stone onder de douche moest. Maar met Fifty shades of grey op komst – leg de lustballetjes maar alvast klaar – valt toch echt te vrezen dat we aan de vooravond staan van een opleving van de ‘erotische’ thriller.

- Door de steeds groteskere plotwendingen glijdt Gone girl gaandeweg af tot het niveau van een kermisattractie.

Het salomonsoordeel: Een middenmoter in het oeuvre van David Fincher, maar daarmee nog altijd superieur Hollywood-entertainment. Maar misschien moet Fincher toch maar eens stoppen met het verfilmen van pulpromans.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)