Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Wetenschappelijke impact?

Wetenschappelijke impact?

Medewerkerscolumn

Vol verrassing zie ik hoe de Altmetric score van ons nieuwe artikel over biodiversiteit in tuinen zo ongeveer de top bereikt. En dat slechts in een paar dagen na publicatie. Ik had nog nooit van deze score gehoord, maar het tijdschrift waarin ons paper gepubliceerd is, schijnt de ‘sociale verspreiding’ van haar artikelen daarmee bij te houden. Je kunt met andere woorden in een plaatje (lijkend op een donut) zien hoe vaak er over je artikel getwitterd of geblogd wordt, of hoe vaak het in nieuwsberichten verschijnt. Leuk! Kun je weer eens wat anders doen dan je h-index oppeppen. Vooral leuk omdat je ook kunt zien wie het is opgevallen: wetenschappers, wetenschapsjournalisten en ‘members of the public.’ Ons artikel lijkt het vooral goed te doen bij die laatste categorie. Als duurzaamheidswetenschapper maak je dan een sprongetje. Want daar doe je het toch voor, al dat werk: om de wereld te verbeteren. Je zit er echt niet op te wachten dat je noeste arbeid in de papieren torens van referentielijsten van collegae verstoft en vergeelt. Stel nou dat het publiek een paar goede ideeën in ons artikel vindt en de tuin gaat vergroenen en uitnodigend inricht voor allerhande beestjes: dan heb je toch pas echt een impact factor?
Toch verbaas ik me erover dat het artikel in een paar dagen de top 10 bereikt van alle 2.510.919 artikelen die Altmetric gemeten heeft. We zijn nota bene op de derde plaats van het betreffende tijdschrift terecht gekomen. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje verdacht. Ik denk dat ik er vooralsnog iets te veel waarde aan hecht en schudt mezelf maar wakker uit mijn succesdroom. Want eigenlijk is ons artikel nog maar 18 keer getweet door 14 verschillende twitteraars. Ik moet daarom onderkennen dat ons artikel (nog) geen uitzonderlijk hoge sociale impact heeft. Helaas, de wereld is nog steeds business as usual en ik zie nog steeds overal betegelde tuinen. Ik denk eerder dat er nog maar weinig wetenschappers zijn die reclame maken via de sociale media. Wil je dus de mogelijke impact van je werk in de echte wereld verhogen: twitter, blog, deel op Mendeley en schrijf persberichten. Zie ons artikel maar weer eens uit die top 10 weg te krijgen.

Carijn Beumer, promovendus bij ICIS

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: