Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ontdekken waar leraren ’s nachts van wakker liggen

Ontdekken waar leraren ’s nachts van wakker liggen

Photographer:Fotograaf: Thinkstock

Academische Werkplaats Onderwijs officieel van start

MAASTRICHT. Vorige week is de Academische Werkplaats Onderwijs van de Universiteit Maastricht officieel geopend. Onderzoekers werken samen met leraren, schoolleiding, de Inspectie van het Onderwijs en andere betrokkenen aan vragen en oplossingen. Het doel: verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, van peuterspeelzaal tot universiteit.

Inge de Wolf, bijzonder hoogleraar Education Systems en verbonden aan de Academische Werkplaats, sprak donderdag 9 oktober haar oratie uit. Haar leerstoel wordt gefinancierd door de Inspectie waar zij vier dagen per week werkt. Met het Maastrichtse project wil zij “een sterke dialoog” bereiken. “Ik ben een half jaar op Stanford geweest en zag daar hoe goed zo’n werkplaats werkt, wat het oplevert als topwetenschappers rond de tafel gaan zitten met docenten.” Ook Nederland mag een stap voorwaarts doen, vindt zij. Op het gebied van de gezondheidszorg is het een bekend fenomeen. In het onderwijs nog niet. “Door met het veld te praten, kom je erachter waar leraren ’s nachts van wakker liggen, wat de echte problemen zijn.”
Als voorbeeld noemt ze de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. “Leraren zijn bezorgd over hun leerlingen. Er zijn er genoeg die op een havo of vwo worden geplaatst maar terugzakken omdat ze het niveau niet aan kunnen. Wij moeten ons afvragen wat er hier gebeurt: wie of wat bepaalt welke leerling naar welk vervolgonderwijs gaat? Natuurlijk heb je Cito-scores, de wens van ouders en adviezen van school, maar er wordt niet vanuit de leerling gedacht.” En dat laatste zou veel meer moeten gebeuren, zegt De Wolf. De belangrijkste vraag voor de werkplaats is dan ook of het onderwijsstelsel effectief is en of het leerlingen genoeg kansen biedt. Daarbij past onderzoek naar schoolloopbanen, zorgleerlingen en naar leraren – wie kiest er in Nederland voor een lerarenopleiding?
De Academische Werkplaats Onderwijs is ingebed bij de vakgroep Algemene Economie II van de School of Business and Economics. Er wordt samengewerkt met het ROA (researchcentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt) en TIER (Top institute for evidence based education research).  

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)