Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

“Wij zijn heel close, we hebben nog net niet dezelfde vrouw”

“Wij zijn heel close, we hebben nog net niet dezelfde vrouw”

Photographer:Fotograaf: archief Tijmen Vos

Oud-student en ondernemer Tijmen Vos op Local Hero Award show

MAASTRICHT. “Als je tijdens je studie ook maar een beetje het gevoel hebt dat er een ondernemer in je zit, dan moet je een bedrijf beginnen. Niet aarzelen, gewoon doen. Je zit nog niet op een hoog welvaartsniveau en kunt dus ook niet diep vallen. Focus niet op de omzet, maar zie het als een uitstekende leerschool. Heb je eenmaal een baan, een leaseauto, huisje, boompje, beestje, dan wordt het heel lastig om dat allemaal op te geven.” Aan het woord is Tijmen Vos (34), afgestudeerd in International Business, oprichter van twee bedrijven, inmiddels COO (chief operating officer) bij Panasonic Cameramanager en de hoofdspreker tijdens de Local Hero Award show in Maastricht, op woensdag 19 november.

Vos weet waar hij het over heeft. Tijdens zijn studie in Maastricht – “van 1998 tot 2003: de mooiste tijd by far, veel vrijheid om dingen naast de studie te doen, bruisend studentenleven, lid van Tragos” – richtte hij samen met zijn middelbare schoolvriend uit Arnhem en studiegenoot Rishi Lodhia het eerste bedrijfje op: Netwave. “Wij maakten websites, hosten sites, dat was toen upcoming business.”

Het begon in studentennachtcafé de Alla. Vos en Lodhia raakten aan de praat met de eigenaar die toevallig achter de bar stond. Waarom gaan er meer studenten naar de Meta, destijds het enige andere studentennachtcafé in Maastricht, vroeg de man zich af. Nou, dat wisten de twee wel: “Je hebt niet eens een website, zeiden wij. Het was toen hot om op een internetforum foto’s te zetten van jezelf en vrienden, een soort voorloper van Facebook.” Konden Vos en Lodhia niet zo’n site voor de Alla maken? Ja, dat kunnen we wel, klonk het zelfverzekerd. Vos: “Het was pure bluf. We wisten van niks en moesten op Altavista opzoeken hoe je een website in elkaar zette.” Ze kregen 800 gulden bij de start en nog eens 800 toen het klaar was. Het lukte. De tweede klant werd de zwager van de Alla-eigenaar en zo ontstond er een bedrijfje met een lokale klantenkring.

In 2003, rond hun afstuderen, waren ze eigenlijk wel klaar met Netwave. De verdiensten liepen ook terug, steeds meer mensen konden inmiddels zelf een website bouwen. “Toen vroeg een klant of we geen website konden ontwikkelen waarmee hij op afstand zijn bedrijf in de gaten kon houden.” Dat bleek het startschot voor een nieuwe onderneming. Ze struinden de cameramarkt af, combineerden hun kennis van websites hiermee, en bedachten cameramanager.com. Het moest een site worden waarop de klant via zijn pc, laptop, tablet of telefoon kon inloggen en zou zien wat de beveiligingscamera in zijn winkel of kantoor registreert.

Ze verhuisden naar Amsterdam en gingen met een bedrijf in India in zee – het geboorteland van Lodhia’s ouders en een walhalla als het gaat om ICT – dat voor hen software zou ontwikkelen. Twee jaar lang staken ze al hun verdiende geld hierin, maar het mislukte. Vos wijt het aan de cultuurverschillen, de afstand en het gebrekkige Engels van de Indiase uitvoerder. “Daar zaten we dan: zonder geld en zonder software. We belden onze kleine klantenkring op om te vertellen dat we gingen stoppen. De laatste klant reageerde onverwacht met ‘dat wil ik niet. Ik vind dit een geweldig idee, jullie hebben geld nodig, ga praten met de bekende ondernemer en investeerder George Banken van Detron’.” Dat bleek een gouden tip. Banken was na de pitch van vijf minuten al overtuigd van de levensvatbaarheid van het plan en besloot te investeren.  Met zijn hulp werden Nederlandse programmeurs aangetrokken die de basis legden voor wat nu “het grootste Europese platform voor cloud based camerabeveiliging” is. Maar er was nog meer werk aan de winkel. Vos: “De beveiligingscamera’s moesten aangesloten worden op internet maar dat bleek voor veel klanten te ingewikkeld.” Wat nu?  Een camera met de juiste software die automatisch verbinding maakt, zou een uitkomst zijn. Ze gingen op zoek naar een camerafabrikant en belandden uiteindelijk bij Panasonic in Japan. Die elektronicagigant zag iets in hun plannen en ging aan de slag. “Dat was de grote doorbraak, toen gingen we verkopen.”

Sinds vorig jaar zijn Vos en Lodhia geen eigen baas meer, maar leiders van een divisie van Panasonic. “We zijn overgenomen. Niet alleen omdat Cameramanager.com het goed doet, we zijn nu de grootste in Europa, maar ook omdat de Japanners op zoek waren naar ondernemers die ervaring hebben met cloud software.” Voor hoeveel geld ze zijn overgenomen, wil hij niet zeggen: “Panasonic is beursgenoteerd, we mogen de overnamesom niet bekend maken. Wij grappen altijd dat we het voor een flatscreen-tv en een wafelijzer hebben verkocht. Maar het was een mooi bedrag.”

De divisie heeft dertig mensen personeel, zit in Amsterdam en streeft er naar om over een tijd het grootste platform wereldwijd te worden. “En we zetten nieuwe clouddiensten op poten. Bijvoorbeeld voor airco’s en thermostaten. Hoe dat werkt? Als bijvoorbeeld het weerbericht aangeeft dat het kouder gaat worden dan slaat de airco automatisch af. Je bent niet meer afhankelijk van personeel en kunt zo energie besparen.”

Nu zijn de twee dus nog in dienst, maar over een paar jaar, als “we een divisie achterlaten die er over vijftig jaar nog staat”, gaat Vos weer het ondernemerspad op. “Iets dat de mensheid vooruitbrengt, dat het leven van mensen aangenamer maakt. Ik heb een gehandicapte dochter van twee, ze heeft een hersenbeschadiging opgelopen door een infectie tijdens de zwangerschap. Ze kan motorisch niets. Zij zorgt ervoor dat ik meer relativeer, haar handicap maakt van mij een andere ondernemer. Ik zou graag instrumenten willen ontwikkelen die haar leven aangenamer maken, die bijvoorbeeld haar gehoor verbeteren.”

Hoogstwaarschijnlijk gaat hij dit samen met compagnon Lodhia doen. “Wij zijn heel close, we hebben nog net niet dezelfde vrouw”, grinnikt hij. “We raakten bevriend op de middelbare school in Arnhem en gingen vervolgens allebei naar Maastricht. We hebben dezelfde levensroute afgelegd en hebben dezelfde mentaliteit: we vinden het te gek om over nieuwe ideeën te praten en werken vervolgens heel hard om iets voor elkaar te krijgen. Dat klinkt logisch, maar als je twee mensen bij elkaar zet waarvan de een al veel geld heeft verdiend en de ander net begint, dan botst dat vaak. Want de eerste wil om vijf uur naar huis, de ander start net en wil door. Rishi en ik hebben dezelfde basisopvatting als het gaat om ondernemen. Wij hebben daar een naam voor bedacht, CATCH. Dat staat voor Creativity en entrepreneurship, Ambitious, Teamplayer, Customer driven, en Honest of Humble. Wij willen werknemers die Catch zijn.”

Lees hier een interview met UM-hoogleraar Paul Iske, hoogleraar innovatie en spreker op congres Global Entrepreneurship Week

Local Hero Award en een congres

Tijdens de Global Entrepreneurship Week (17-23 november) wordt op woensdag 19 november de Local Hero Award uitgereikt aan het studententeam met het beste ondernemingsplan. Het gaat om een competitie, georganiseerd door het Universiteitsfonds Limburg/SWOL (dat de prijs van tienduizend euro ter beschikking stelt) en het Maastricht Centre For Entrepreneurship. Doel achter dit alles: het ondernemerschap onder studenten stimuleren.

De afgelopen maanden kregen dertien teams de kans om hun bedrijfsmodel onder leiding van een jury bij te schaven. De beste zes ideeën, Binnovart, Dex, Make My App, Pales, We Taste en Well Connected, worden volgende week gepresenteerd. Het publiek bepaalt samen met de jury welk team zal winnen.

 

Hoeveel Maastrichtse afgestudeerden uiteindelijk kiezen voor het bestaan als ondernemer is niet met zekerheid te zeggen. Een indicatie geven de cijfers die het alumnioffice van de UM verzamelt: 40 procent van de 54 duizend  Maastrichtse alumni heeft zijn werkgegevens doorgegeven. Van die 40 procent hebben er 306 ‘self-employed’ ingevuld.

 

Op 20 november organiseert het  Maastricht Centre for Entrepreneurship in de Sint Janskerk een congres over ondernemerschap waar een tiental sprekers zich buigt over de vraag: what does it take to be a successful entrepreneur? Behalve UM-hoogleraar Paul Iske houdt ook Francisca Kapar een voordracht. Kapar, die model én kickbokser is geweest, heeft een online lifestyle magazin opgericht met 13 werknemers.

 

Local Hero Award uitreiking op woensdag 19 november, 16.00 uur, Turnzaal (grote Gracht 90-92), Tickets – 5 euro - via: www.localheroesmaastricht.nl

Congres: donderdag 20 november,  10.00-18.00 uur, St Janskerk. Tickets - 45 euro, studenten 10 euro - via: www.gewmaastricht.nl

 

 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)