Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Lang leve de mislukking!

Lang leve de mislukking!

Global Entrepreneurship Week

MAASTRICHT. Wie failliet gaat, moet je niet met de nek aankijken maar een zetje in de rug geven. Deze ondernemers doen het uiteindelijk beter dan starters. Dat zegt prof. Paul Iske, tevens directeur innovatie bij ABN Amro, die het Instituut voor Briljante Mislukkingen oprichtte. Volgende week spreekt hij op het UM-congres over ondernemerschap en innovatie tijdens de Global Entrepreneurship Week.

Toen Paul Iske in de jaren negentig bij Shell werkte, ontdekte hij dat veel medewerkers geen benul hadden van de expertise van collega’s. Samen met een collega heeft hij toen vierhonderd medewerkers geïnterviewd en persoonlijke profielen gemaakt. “Die plaatsten we daarna op het intranet via een zelf gebouwde applicatie die we MASTER (MApping SysTem for ExpeRtise) noemden. Dat was toen allemaal niet zo eenvoudig als nu, maar het platform was een succes. Het leek als twee druppels water op het latere LinkedIn.”

Iske nam ontslag bij Shell en begon samen met zijn compagnon een eigen bedrijf. “We zouden rijk worden en iedereen gelukkig maken met onze applicatie, maar twee dingen werden me al snel duidelijk. Eén: als Shell-medewerker kwam ik veel makkelijker bij bedrijven binnen dan als zelfstandig ondernemer. En twee: veel ondernemingen zaten helemaal niet te springen om ons product, hadden nog niet eens zoiets als intranet. Het was trekken aan een dood paard en na twee jaar zijn we gestopt. Wat ik daarvan heb geleerd is dat timing cruciaal is. We waren te vroeg. Pas vijftien jaar later verscheen LinkedIn op het toneel.”

Iske (1961, Amsterdam) is een van de sprekers op het congres over ondernemerschap en innovatie. Naast zijn bijzonder hoogleraarschap aan de UM werkt hij al achttien jaar als directeur innovatie bij ABN Amro. In zijn groep is nog niet zolang geleden een platform voor crowdfunding op poten gezet, bedoeld om ondernemerschap te stimuleren. “Daarmee heeft de Delftse student die het plastic uit de wereldzeeën wil opruimen, twee miljoen dollar opgehaald, binnen vier weken. We zijn ook een UM-platform aan het opzetten, waar wetenschappers geld kunnen vragen voor onderzoek.”

Einstein

Zijn belangrijkste taak binnen ABN Amro is “het creëren van een omgeving waar open en radicale innovatie goed gedijt”. Hij heeft er het zogeheten Dialogues House opgezet, een ontmoetingsplaats voor ondernemende mensen. Een belangrijk kenmerk van een "opmonterende' omgeving is volgens Iske  dat je daar fouten mag maken, mag falen, failliet gaan en daarover kunt praten.

“In de Verenigde Staten gaat men daar minder krampachtig mee om dan in onze maatschappij, waarin een faillissement niet wordt geaccepteerd. Je staat meteen zelf te boek als een mislukkeling, maar je kunt op vele manieren onderuit gaan. Soms ben je te vroeg, zoals ik met mijn profielenapplicatie, of blijkt iets gewoon niet te werken. Dat weet je nooit vooraf, net zo min als bij onderzoek. Einstein zei het al: ‘If we knew what we are doing, we wouldn’t call it research.’ Wel is het bij ondernemen altijd de vraag: hoeveel had je van tevoren kunnen weten?”

Wie failliet gaat, moet juist een zetje in de rug krijgen. De meesten hebben hun nek uitgestoken, durfden risico’s te nemen, hebben dingen geleerd en tonen doorzettingsvermogen. Dit zijn uiteindelijk de kenmerken van de betere ondernemers en die hebben gemiddeld meer kans van slagen dan een willekeurige starter. Geen twijfel over mogelijk. Banken zouden deze mensen dus tegen een lagere rente geld kunnen lenen, ze lopen immers minder risico.

Malawi

Iske richtte in 2007 het Instituut voor Briljante Mislukkingen op, dat ‘faillietgangers’ een podium wil bieden. “Ik zie het als mijn missie om bedrijven bewust te maken van de voordelen van ‘mislukkingen’. Je hoeft er niet blij van te worden maar ontmoedig mensen niet om het nogmaals te proberen, maak ze niet bang. Het instituut reikt ook al jaren prijzen uit aan bedrijven of projecten die niet slaagden maar waarvan we veel hebben geleerd. We doen dit sinds kort voor de gezondheidszorg en al jaren op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.”

Een voorbeeld. Een paar jaar geleden reikte de internationale ontwikkelingsorganisatie The Hunger Project een leiderschapsprijs uit aan Bingu wa Mutharika, de president van Malawi, omdat hij al jaren streed tegen hongersnood in zijn land. Een week later braken er politieke rellen uit. En wat deed Mutharika: hij stopte oppositieleden in de gevangenis en legde de pers aan banden. Kort daarna trok de ontwikkelingsorganisatie publiekelijk de prijs in. Leermoment: het belang van consequent crisismanagement en heldere communicatie.

Navigeren

Terug naar het Maastrichtse ondernemerscongres. De leidende vraag is: what does it take to be a successful entrepreneur?. “Ondernemerschap is een attitude, met als bekende onderdelen: passie, slimheid, flexibiliteit, et cetera. Maar laten we eerlijk zijn: je moet ook gewoon geluk hebben. En dat laat zich niet regelen. We zijn in Nederland gek op controle. We zijn gewend om het land met dijken in te kaderen en als je aan komt vliegen uit het buitenland, lijkt het alsof we alles in de greep hebben. Maar dat geldt niet voor het leven. Hoeveel studenten komen in het vak terecht dat in het verlengde ligt van de studie? Als je een eigen bedrijf opzet, moet je helemáál niet denken dat je alles in de hand hebt.”

‘Navigeren’ is wat Iske betreft handiger dan ‘controleren’. “Dat betekent dat je als ondernemer weliswaar een doel voor ogen hebt maar je steeds aanpast aan nieuwe omstandigheden en informatie steeds opnieuw interpreteert. In de softwarebranche, in een omgeving die snel verandert, is deze werkwijze een beproefde methode. Agile development heet dat. Een bijkomend voordeel: als je dan toch faalt, blijft de schade beperkt.”

Lees hier het interview met ondernemer en alumnus Tijmen Vos

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)