Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Het heilige bestaat nog

Het heilige bestaat nog

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Het is ons gelukt. Op het afgelopen festival Musica Sacra Maastricht hebben N. en ik een nieuw record gevestigd. We hebben tussen donderdagmiddag en zondagavond vijftien concerten of andere evenementen bezocht. Zouden we hebben afgezien van eten, drinken, nacht- en andere rust dan waren we vierentwintig keer tot de heilige hallen van Maastricht toegelaten. Eén van de aantrekkelijkheden van het festival vormt het groot aantal kerken, kapellen, podia en andere plekken die in het programma zijn opgenomen. Natuurlijk komt iedereen wel eens in het Theater aan het Vrijthof, alwaar het festivalcentrum, de Sint Servaasbasiliek, de Onze Lieve Vrouwe Basiliek, de Sint Janskerk, de hal van het stadhuis, de Toneelacademie of bioscoop Lumière. De verrassingen liggen daarbuiten: de Matthiaskerk, de Theresiakerk, de kapel van de Zusters onder de Bogen, de Martinuskerk, de synagoge. Maar ook de fraai behouden oude Timmerfabriek, een woonzorgcentrum en een woonhuis van een verzamelaar van Afrikaanse kunst. Dan laat ik nog een tiental plaatsen onbenoemd.

Dit jaar werd het festival voor de dertigste keer georganiseerd. Dat viel te merken. Een echt festivalboek, veel en kwalitatief goede concerten, een symposium aan het begin. Dat laatste was een schot in de roos. Musica Sacra ontwikkelt zich meer en meer van een festival van kerkelijke, lees christelijke, muziek tot een platform van kunstuitingen die op het sacrale zijn gericht. Zowel die uit andere godsdiensten als die, welke buiten religies om, de ervaring van het sacrale willen brengen: de fascinatie, de huiver, de blijdschap of de schoonheid van het ongewone, het heilige. In de uitverkochte Sint Janskerk presenteerden drie avonden achtereen boeddhistische monniken hun ceremoniën. Die pasten wonderwel in het thema van het festival Riten & Rituelen. Dat gold net zo goed voor het fabelachtige concert van Slagwerk Den Haag in de Timmerfabriek. Van John Luther Adams speelden zij ruim een uur lang zijn geritualiseerde verwerking van natuur- en ander geweld: Strange and Sacred Noise. Inclusief een concertje voor vier sirenes. De strakke, kale ruimte van de oude fabriek droeg bij aan de overweldiging.

Twee uur later in de Matthiaskerk, de mooiste kerk van Maastricht. Studium Chorale verbeeldde er uitzonderlijk fraai en ingehouden de veertien staties van een kruisweg uit 2006. Via Urbis Fragmenta Bruxellensia voor koor en accordeon van Kurt Bikkembergs. Ik weet het zeker. Transcendentie, de overgang van het gewone naar het heilige bestaat nog.

Hans Philipsen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)