Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Laurence Anyways

Het verhaal van Laurence Anyways: De literatuurdocent Laurence (Melvin Poupaud) heeft een hechte relatie met zijn vriendin Fred (afkorting van Frédérique), maar op zijn dertigste doet hij een bekentenis die hun leven voorgoed zal veranderen: hij wil een vrouw worden. Fred reageert aanvankelijk sceptisch, maar haar band met Laurence is dermate intiem dat ze toch besluit om hem te steunen. Maar zal hun liefde ook bestand blijken tegen de reacties van hun ouders, vrienden en collega’s?

De terechte winnaar van de Queer Palm in Cannes, want:

- Negentien jaar was de Canadees Xavier Dolan toen hij in Cannes zijn debuutfilm J’ai Tué Ma Mère mocht voorstellen. Negentien! De belangrijkste artistieke verdienste van uw recensent op die leeftijd was zijn optreden als verteller in het kerstspel van de H.H. Engelbewaardersschool in Partij-Wittem. Het wonderkind Dolan is inmiddels drieëntwintig en uitgegroeid tot de ongekroonde koning van de queer cinema. Zijn films gaan over de verwarring die (homo)seksualiteit veroorzaakt bij jongeren en over de (onmogelijkheid van) Liefde. En ja, dat schrijf je met een hoofdletter, want Dolan schrijft zelf ook alles met hoofdletters. Zijn hyperesthetische films worden gekenmerkt door hun barokke videoclipstijl boordevol extravagante kostuums, visuele pyrotechniek en een op snoeihard volume ingemixte soundtrack (van The Cure tot Prokofiev en Celine Dion).

- Dolans ambitieniveau is torenhoog: zijn nieuwe film is niets minder dan een longitudinale studie van het getij van de liefde, met een scherp oog voor veranderingen in de tijdgeest tussen 1989 en 1999.

Aanmatigende artistieke zelfbevrediging, want:

- Critici van Dolan kunnen hun recensie van Laurence Anyways op de automatische piloot schrijven. Wie vindt dat Dolan een zelfingenomen aansteller met een stijlfetisj is, krijgt hier alle ammunitie op een serveerblad aangereikt.

- De soundtrack lijkt vaak belangrijker dan de film zelf.

Het salomonsoordeel: Dolan blijft een twijfelgeval. Net als zijn vorige films is Laurence Anyways samengesteld uit gelijke delen fascinatie en irratie. Hopelijk levert hij ooit dat ene serene en zielsontroerende meesterwerk af dat hij in zich draagt. Pedro Almodóvar had veertien films en twintig jaar nodig voordat hij Todo Sobre Mi Madre kon maken. Er is dus nog tijd.

Mark Vluggen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)