Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De mores van het kapitalisme

De mores van het kapitalisme

Film: A Most Violent Year

Het verhaal: New York, 1981. De ambitieuze immigrant Abel Morales (Oscar Isaac) heeft zich opgewerkt tot eigenaar van een bedrijf dat in stookolie handelt. Hij wil zijn bedrijf op een eerlijke wijze laten groeien, maar in het door corruptie geteisterde New York is dat welhaast onmogelijk. In de aanloop naar de grootste zakelijke transactie uit zijn carrière stapelen de problemen zich op. Abels chauffeurs worden het slachtoffer van een serie gewelddadige overvallen, zijn vrouw (Jessica Chastain) lijkt gesjoemeld te hebben met de boekhouding en het openbaar ministerie dreigt met vervolging.

Amerikaans vakwerk, want:

- Als flamenco, de Franse keuken en het carnaval in Aalst op de UNESCO-werelderfgoedlijst mogen, dan wordt het stilaan tijd om de Amerikaanse misdaadfilm daaraan toe te voegen. Niks is Amerikaanser dan een misdaadfilm in New York. Het ouderwetse A most violent year roept gelijk die heerlijke traditie op van films als Serpico, Mean streets, Prince of the city en The godfather.

- Regisseur J.C. Chandor tekende eerder voor de zakenbankthriller Margin call, nog altijd de beste speelfilm over de financiële crisis. Daarna maakte hij een pompeuze film met Robert Redford op een zeilboot (All is lost), maar met A most violent year keert hij terug naar de thematiek van Margin Call: de mores van het kapitalisme. Chandor laat zien wat de frase ‘zonder risico geen rendement’ betekent en maakt duidelijk dat het in het bedrijfsleven niet altijd mogelijk is om het rechte pad te bewandelen, maar dat het vaak een kwestie is van het rechtste pad kiezen.

- Wie wil weten waarom je als huis-aan-huis verkoper bij klanten altijd om thee en nooit om koffie moet vragen, krijgt hier het antwoord.

Terecht gepasseerd in de Oscarrace, want:

- Ik heb helemaal niks tegen trage films – sommige van mijn beste vrienden zijn trage films – maar J.C. Chandor mikt op een Marvin Gaye-achtige broeierigheid die te vaak omslaat in lijzigheid.

- Dat de Amerikaanse Droom een illusie is, weten we onderhand wel.

Het salomonsoordeel: A most violent year is meer James Gray dan Sidney Lumet. Of als u dat te cryptisch vindt: dit is degelijk vakwerk, geen grootmeesterschap.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)