Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Liefde, lust en Nijntje

Liefde, lust en Nijntje

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes

Het was druk bij de bushalte vanwaar een busje ons als gewoonlijk van het Centraal Station naar het Utrechtse museumkwartier zou brengen. Tot onze verbazing bestond zeker de helft van de reizigers uit kinderen onder de tien jaar. Wij wilden naar het Centraal Museum om de tentoonstelling Liefde & Lust. De Kunst van Joachim Wtewael te zien. Wat moesten al die peuters en kleuters daar? Toen we met zijn allen ingedikt in het busje zaten, en N. een peuter op schoot had genomen, verdween de verbazing. In het Centraal Museum is ook het Nijntje Museum gevestigd. Sinds kort tekent Dick Bruna niet meer. Nijntje is voorlopig wereldwijd onsterfelijk. In het museum scheidden onze wegen. Wij naar de liefde en lust van Wtewael. Zeg Uutewael.

Is hij één van de vele kunstenaars die in de Gouden Eeuw de huizen van de nieuwe welvarende burgerij verfraaiden? Dat was Wtewael (1566-1638) zeker ook, omdat hij in de eerste jaren van zijn volwassen leven schilder van beroep was, lang opgeleid in het buitenland. Hij is een ‘manierist’ die mythologische en Bijbelse verhalen vastlegt in voorstellingen met een overdaad aan mensen die zichtbaar in beweging zijn. Vaak geheel of gedeeltelijk in ontklede staat. Aan een schilderij van een manierist loopt men of snel voorbij, of men moet lang blijven kijken. In dit genre behoort Wtewael bij de top. Tot zover genoeg aanleiding om naar Utrecht te gaan, voor wie De aanbidding van de Herders of De vrijages van Mars met Venus eens in aangenaam detail wil zien.

Toch is Wtewael nog op een andere manier bijzonder. Rond zijn veertigste hield hij op schilder van beroep te zijn. Hij werd een succesvol vlashandelaar, één van de eersten die speculeerde met aandelen Verenigde Oostindische Compagnie. Hij was bovendien streng in de gereformeerde leer. Bracht het tot magistraat zowel in het stadsbestuur als in de kerk. Hij werd amateur, liefhebber. Wel één die verduveld goed het vak verstond. Hij kon zijn gang gaan. Iemand die met goesting overspel of dronkenschap schilderde. Maar op de achtergrond liet weten dat zulks geen pas gaf. Liefde, lust en vroomheid.

Rembrandt werd de grote Rembrandt toen het fortuin hem verliet. Wtewael werd bijzonder omdat hij een grote meneer werd. De kans om hun tentoonstellingen te zien komt niet snel terug.

Hans Philipsen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: