Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

"Betty! Waar zijn die handdoeken?"

"Betty! Waar zijn die handdoeken?"

Photographer:Fotograaf: Simone Golob

“Zo wil ik het”, zeg ik, en laat haar een uitgeprint plaatje zien. “Meid, dat kan jouw haar écht niet hebben”, antwoordt ze met een snelle blik op mijn zorgvuldige voorbereiding. “Maar kijk, die haarlijn loopt mooi schuin hier…”, wijs ik aan op het papier. “Veelgemaakte fout”, onderbreekt de kapster me. “Dat komt door de hoek waarmee ze die foto hebben gemaakt. Maar daar weet ik wel wat op.”

Ze trekt me aan mijn hand mee naar de wastafel om mijn haar in te zepen. “Maar eh, wat ga je zo nou precies doen?”, piep ik enigszins ongemakkelijk, terwijl het warme water over mijn hoofd stroomt. “BETTY!”, brult ze plotseling, “WAAR ZIJN DIE HANDDOEKEN?”

Met schoon haar maar nog geen antwoord op mijn vraag, zit ik even later weer in de kappersstoel. “Het moet nog wel in een staartje kunnen”, kan ik nog net zeggen, voor de eerste lokken de grond raken. “Eh.. dat is wel héél kort”, is mijn volgende voorzichtige opmerking. “Nee nee, geen zorgen, de volgende lagen worden weer langer – kijk maar”, legt ze nonchalant uit. “Knap hoor, dat je dat allemaal kan”, verzucht ik. “Alles wa-je weet, is-nie moeilijk”, knipoogt ze naar me via de spiegel.

Als ze een halfuur later mijn haar droog föhnt en in model brengt, voel ik bij elke haal haar vierkante acrylnagels op mijn hoofd branden. Uit voorzorg doe ik mijn ogen maar even dicht.

Zorgvuldige voorbereiding die je zonder de juiste kennis van zaken eigenlijk niet goed kunt interpreteren. Het geen flauw idee hebben van wat er  zo nou precies gaat gebeuren. Het lichte fysieke ongemak. De hoop dat degene die bezig is met jouw lichaam in ieder geval weet waar ze mee bezig is. De hele situatie vertoont opvallend veel gelijkenissen met hoe patiënten zich soms moeten voelen bij de dokter, peins ik terwijl de hete lucht van de föhn mijn huid schroeit.

Deskundig, kennis en vaardigheden op goed niveau. Competentie ‘communicator’ behoeft nog aandacht: probeer wat meer oog te hebben voor het ongemak van de patiënt – eh klant, vul ik op een denkbeeldig beoordelingsformulier in.

Even later doe ik mijn ogen open en bewonder ik in de spiegel tevreden mijn frisse nieuwe kapsel. Op mijn voorhoofd gloeien vier rode striemen van haar plastic nepnagels nog na.

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)