Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

De Auschwitz-processen

De Auschwitz-processen

Film: Im Labyrinth des Schweigens

Het verhaal: Frankfurt, 1958. Via een tip van een journalist ontdekt de onervaren advocaat Johann Radmann (Alexander Fehling) dat een ex-SS’er die in Auschwitz als bewaker werkte, als leraar aan de slag is gegaan. Ofschoon zijn collega’s bij het openbaar ministerie vinden dat hij het verleden moet laten rusten, gaat de ambitieuze Radmann toch op onderzoek uit en stuit op dossiers van duizenden ex-nazi’s die na de oorlog gewoon weer aan het werk zijn gegaan. Radmann wil hen voor de rechter dagen, maar de complexe zaak dreigt de jurist al snel boven het hoofd te groeien.

Een geschikte film in de aanloop naar 4 en 5 mei, want:

- Iedereen kent de Neurenberg-processen en het Eichmann-proces in Jeruzalem, maar de Auschwitz-processen in Frankfurt zijn niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis gebleven. Toch waren die processen wel degelijk van historisch belang, omdat veel Duitsers destijds nog altijd geen benul hadden van wat zich in Auschwitz had afgespeeld. Het oorverdovende stilzwijgen over de oorlogsmisdaden van gewone Duitsers werd in Frankfurt doorbroken.

- Oorlogsfilms met karikaturale nazi’s zijn er al meer dan genoeg, en dus het is fijn om vast te stellen dat er een heus mini-genre is aan het ontstaan van films over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Zie bijvoorbeeld Lore, Phoenix en Im Labyrinth des Schweigens.

Het grote doek is hiervoor een maatje te groot, want:

- Im Labyrinth des Schweigens roept interessante morele en juridische vragen op, maar helaas spendeert regisseur Giulio Ricciarelli te veel tijd en energie aan allerhande melodramatische rompslomp en een zijlijntje over de jacht op Mengele dat nooit tot volle wasdom geraakt.

- Tijdens een scène in Auschwitz lijken zowel de acteurs als de regisseur zich af te vragen wat ze daar ook alweer kwamen doen.

- De procureur-generaal die destijds voor de Auschwitz-processen verantwoordelijk was, beschouwde ze achteraf als mislukt, omdat de media de mythe in stand hielden dat slechts een klein aantal ‘monsters’ verantwoordelijk waren voor de gruweldaden in het vernietigingskamp. Dat maakt de heroïsche ondertoon van de film nogal dubieus.

Het salomonsoordeel: Im Labyrinth des Schweigens kijkt aangenaam weg, maar is uiteindelijk niet meer dan een degelijke televisiefilm.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)