Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onze man in Cannes

Onze man in Cannes

Half mei en dus heeft uw recensent, tevens hoofdredacteur bij filmhuis Lumière, weer koers gezet naar ’s werelds meest prestigieuze filmfestival. De penthouse suite van hotel Majestic (39 duizend euro per nacht) bleek helaas ook dit jaar weer buiten de financiële mogelijkheden van Lumière te liggen, maar dat mag de pret niet drukken. Tien dagen lang dompel ik mij onder in het filmfestival van Cannes: een parallel universum waarin er geen urgentere gespreksthema’s lijken te bestaan dan het jurkje van Salma Hayek, het dieet van Colin Farrell of de strikte kledingvoorschriften van het festival, dat dit jaar enkele vrouwen zonder hoge hakken de toegang tot de rode loper ontzegde.

Enfin, het dieet van Colin Farrell dus. De Ier bleek voor The lobster twintig kilo te zijn bijgekomen, naar eigen zeggen door elke ochtend een bak Häagen-Dasz ijs in de magnetron te ontdooien en als ontbijt te verorberen. The lobster is gesitueerd in een nabije toekomst waarin de overheid een verbod heeft ingevoerd op single zijn. Alleenstaanden worden gearresteerd en naar een hotel gestuurd waar ze 45 dagen de tijd krijgen om een geschikte paringspartner te vinden. Als dat niet lukt worden ze veranderd in een dier naar keuze en vrijgelaten in het bos. Een verrukkelijk bizarre premisse, maar de film zakt na een sterke eerste helft helaas door het ijs.

Wat mij dit jaar vooral opvalt is het apolitieke karakter van de meeste competitiefilms. Persoonlijke films over de liefde en de relatie tussen ouders en hun kinderen domineren de line-up. Op het moment dat ik dit stukje schrijf, is het festival halverwege. Carol van Todd Haynes (een in het New York van de jaren ’50 gesitueerd lesbodrama over gesmoord verlangen, met een magnifieke Cate Blanchett) en het nietsontziende holocaustdrama Saul fia van de Hongaar László Nemes lijken vooralsnog de topfavorieten voor de Gouden Palm, maar de race is nog zeker niet gelopen. Met nieuwe films van onder meer Jacques Audiard (Un prophète, De rouille et d'os) en Paolo Sorrentino (La grande bellezza) nog voor de boeg, heb ik sterk het gevoel dat deze 68ste editie van Cannes nog moet gaan pieken. Aanstaande zondag weten we meer: dan maken de juryvoorzitters Joel en Ethan Coen bekend wie er dit jaar met de Gouden Palm naar huis mag.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)