Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Versterker op 11

Versterker op 11

Film: Mad Max: Fury Road

Het verhaal: is gesitueerd in een postapocalyptisch woestijnlandschap dat geregeerd wordt door de tirannieke Immortan Joe. Als diens handlanger Imperator Furiosa (Charlize Theron) deserteert, stuurt Joe zijn War Boys – een groep demonische albino-skinheads met een hoge sneuvelbereidheid – achter haar aan. Furiosa, die aan boord van de door haar gestolen tankwagen niet enkel een grote hoeveelheid benzine maar ook Joe’s ‘fokzeugen’ herbergt, krijgt hulp van de zwijgzame eenzaat Max (Tom Hardy).

Laat de apocalyps maar komen, want:

- De hipsters hebben dan wel het vinyl herontdekt, maar een revival van videotheken die VHS-tapes verhuren, is helaas achterwege gebleven. Uw recensent was als jonge tiener een trouwe klant van Filmclub Gulpen, alwaar ik de Mad Max-trilogie van George Miller wel tien keer heb gehuurd. Wel eerst even terugspoelen bij thuiskomst natuurlijk. Het slotdeel stamt alweer uit 1985, het jaar waarin de zeventienjarige Boris Becker Wimbledon won en Windows 1.0 werd geïntroduceerd. Het goede nieuws is dat iedereen die “We don’t need another hero” nog kan meeneuriën, onverwijld naar de bioscoop mag. Mad Max: Fury Road is een onversneden ‘duizend bommen en granaten’ actiefilm. Terugdenkend aan de film ruik ik nog altijd gesmolten rubber en diesel (ofschoon mijn kantoor boven de mensa huist; het is dus ook mogelijk dat ik de frituurketel van Albron ruik).

- Het meest verrassend aan de nieuwe Mad Max? Het blijkt een actiefilm waarin vrouwen het enige lichtpunt zijn in een door sadistische kerels verziekte planeet. Dat de War Boys enige gelijkenissen vertonen met de martelaren van de islam, lijkt me geen toeval.

Liever een Brand Imperator, want:

- Mad Max: Fury Road bestaat feitelijk uit slechts één scène; een woeste achtervolging door de woestijn waarbij de versterker continu op 11 staat; over een speelduur van 120 minuten wordt dat behoorlijk afmattend.

- Laten we het feministisch gehalte van Fury Road niet overdrijven: een film waarin vrouwen als fokzeugen worden aangeduid en ogen alsof ze net van een fotosessie van een modeblad zijn weggelopen, kun je bezwaarlijk feministisch noemen. En waarschijnlijk heeft Tom Hardy voor zijn bijrol als Mad Max meer geld opgestreken dan Charlize Theron voor haar hoofdrol als Furiosa.

Het salomonsoordeel: Een opwindend, maar op den duur monotoon kamikazespektakel.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)