Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Eros en Thanatos

Eros en Thanatos

Film: Eisenstein in Guanajuato

Het verhaal: In 1931 reist de excentrieke Russische filmpionier Sergej Eisenstein (Elmer Bäck) naar Mexico om een film te maken. Voor Eisenstein – de maker van het meesterlijke Pantserkruiser Potemkin (1925) – wordt zijn korte verblijf in Mexico een kennismaking met de Mexicaanse dodencultuur. Daarnaast ontdekt hij dankzij zijn aantrekkelijke gids Palomino Cañedo (Luis Alberti) de geneugten van siësta’s en anale seks. Voor Eisenstein wordt zijn reis naar Mexico een onvergetelijke ervaring, waarin hij zijn angst en begeerte voor liefde, seks en de dood onder ogen ziet.

Greenaway kan het nog, want:

- In de jaren tachtig en negentig was een nieuwe film van Peter Greenaway een grote gebeurtenis in de filmtheaters. Sindsdien is de Welshman steeds meer in een moeras van irrelevantie weggezakt. Met Eisenstein in Guanajuato maakt Greenaway een voorzichtige comeback, een beetje als de penis van een oude man die zich nog één keer opricht. Vergeef me die beeldspraak, maar Greenaways film bevat dermate veel close-ups van genitaliën dat de vergelijking zich als vanzelf aandiende.

- Groot-Brittannië heeft een sterke sociaal-realistische filmtraditie – denk aan de films van Ken Loach en Mike Leigh. Het is een traditie die Greenaway verafschuwt. In een interview met The Guardian noemt Greenaway het een doodlopende weg. “Je kunt geen realisme maken en waarom zou je het überhaupt willen proberen? God heeft dat al gedaan.” Daar valt het nodige op af te dingen, maar het blijft verfrissend dat er nog filmmakers zijn die tegen het grauwe realisme ingaan dat de filmtheaters tegenwoordig domineert.

Schuif liever een film van Eisenstein in de DVD-lade, want:

- Greenaways intellectualistische film staat bol van de verhandelingen over politiek, schilderkunst, film en literatuur. Soms krijg je het gevoel dat hij een verkeerde vorm heeft gekozen voor zijn traktaat over Eisenstein: misschien zou de man een proefschrift moeten schrijven in plaats van een film maken. Uiteindelijk had de film op mij hetzelfde effect als een superheldenfilm: het verstand gaat op non-actief en je laat de film maar gewoon over je heen spoelen.

Het salomonsoordeel: Tijdens het bombastische openingskwartier van de film kun je niet anders dan je mond even laten openzakken van bewondering voor zoveel visueel vuurwerk, maar uiteindelijk is het überpretentieuze Eisenstein in Guanajuato een afmattende bioscoopervaring.

Mark Vluggen

 

Check the full film programme here: Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)