Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onder professoren

Film: Footnote

Het verhaal van Footnote: Eliezer (Shlomo Bar Aba) en zijn zoon Uriel (Lior Ashkenazi) zijn beiden hoogleraar in de Talmoed aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. Eliezer is een norse schriftgeleerde van de oude stempel, die nooit erkenning heeft gekregen voor zijn werk. Zijn mediagenieke zoon Uriel daarentegen is een academische superster en auteur van meerdere populair-wetenschappelijke bestsellers. De beladen relatie tussen vader en zoon komt onder hoogspanning te staan als een even pijnlijke als belachelijke fout wordt gemaakt bij de uitreiking van de belangrijkste wetenschappelijke prijs in Israël: de Staatsprijs.

Verplichte kost voor alle UM’ers, want:

- Hoeveel goede films zijn er eigenlijk gemaakt over het academisch milieu? En dat terwijl de wetenschap zich toch uitstekend leent voor een vileine satire, zoals hier bewezen wordt door regisseur Joseph Cedar. In het genadeloze Footnote is de universiteit niet het decor voor een nobele zoektocht naar kennis, maar een door monumentale ego’s, jaloezie en onfrisse intriges gedomineerd milieu. Net de UM dus. De hooggeleerde heren tonen zich niet te beroerd om andere onderzoekers een halve messenset in de rug te duwen. De partijraad van GroenLinks is er niks bij.

- Altijd fijn als je een goede quote van een film oppikt. “Er staan veel juiste en nieuwe dingen in je scriptie”, houdt Eliezer een van zijn scriptanten voor. “Alleen zijn de juiste dingen niet nieuw en de nieuwe dingen niet juist.” Mijn scriptanten zijn bij dezen gewaarschuwd.

- Het vorig jaar in Cannes bekroonde scenario houdt farce en familiedrama mooi in balans. Knap ook hoe het Cedar lukt om je sympathie heen en weer te slingeren tussen de vader (de puristische ivoren-toren-intellectueel) en zijn zoon (een narcistische gladjakker die er lekker op los valoriseert).

Hoogstens een voetnoot in de filmgeschiedenis, want:

- In een poging zijn film te verlevendigen, maakt Cedar gebruik van allerhande visuele vondsten, montagetrucs en veel te nadrukkelijk aanwezige muziek van componist

Amit Poznansky. Jammer, want het klassieke vader-zoon conflict in Footnote is spannend genoeg zonder dit soort kunstgrepen.

Het salomonsoordeel: Een intelligente, bijtende satire over de mores in de wetenschap.

Mark Vluggen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)