Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Tefaf inspireert tot nieuwe UM-plannen

Tefaf inspireert tot nieuwe UM-plannen

Ze hangen of staan er allemaal, Monet, Appel, Camille Claudel, Honthorst, Van Gogh, Miro, Giacometti. En de talloze anonieme Chinese kunstenaars die dat prachtige antieke keramiek maakten, of de Italiaanse smid die ooit in de late zestiende eeuw een pronkharnas fabriceerde. Tussen dat alles op de jaarlijkse kunstbeurs Tefaf bevindt zich de regiostand waar ook de Universiteit Maastricht aan deelneemt. Nou ja, ertussen, het is dezelfde uithoek als vorig jaar, in de buurt van het Rode Kruis en het Art Loss Register dat zich bemoeit met 'verdwenen' kunst.
 Vanmiddag komt het college van bestuur langs, met een paar gasten, want daarvoor is de UM-deelname mede bedoeld: relatiemanagement heet dat tegenwoordig. James Goodwin is er ook, een Britse expert op het gebied van de internationale kunstmarkt die al enige jaren wordt ingehuurd voor de master Arts & Heritage bij cultuur- en maatschappijwetenschappen. Hij doceert in Milaan, in Marseille, bij Christie's in Londen want die hebben eigen cursussen, en nu dus ook in Maastricht. Waarom, zegt Goodwin voordat hij het gezelschapje zal toespreken, aan de UM geen moderne opleiding kunstgeschiedenis opgezet? "Je vindt genoeg kunsthistorici die hier willen werken, en je hebt verder bijna alles al in huis, van sociologie, cultuurwetenschap, economie, filosofie tot psychologie. En er is de jaarlijkse Tefaf natuurlijk. De studenten komen wel, daar hoef je niet bang voor te zijn." Een van de elementen in die bachelor of master of allebei zou de internationale kunstindex zijn die Goodwin hier aan de UM, bij economie, mede heeft opgezet. Het gaat om de studie van alle invloeden op kunstprijzen over langere periodes, dus met volop input uit economische, historische en politieke hoek. Die index komt ter sprake in de jongste UM-brochure, waar onderzoeker Rachel Campbell min of meer als oermoeder ervan wordt opgevoerd. "Ze zijn vergeten mij te noemen", meldt Goodwin licht gebelgd.

Kunstgeschiedenis aan de UM; toch maar even rector Gerard Mols aangeschoten: voelt hij er wat voor? "Het is een heel interessante gedachte, ik ga er een keer met Goodwin over praten."

Er gebeurt dus echt wat in de marge van zo'n mooie kunstbeurs. Een der gasten van het college blijkt ook boordenvol plannen te zitten. Het is Jeroen Jansen, international director van een Brussels advocatenkantoor en, niet minder belangrijk, een UM-alumnus. Hij wil tussen neus en lippen wel even kwijt dat er ideeën zijn voor een UM-campus in Brussel, of op zijn minst een filiaal waar op de EU-vraag toegesneden postacademische cursussen kunnen worden gegeven. Meer nieuws volgt, laat Jansen weten.

En natuurlijk, het is onvermijdelijk, komt aan de bar in deze regiostand ook voormalig kunsthandelaar Noortman op de proppen. Jeroen Jansen denkt niet dat diens naam verbonden kan blijven aan zoiets als een leerstoel en een lezing, als de man tenminste postuum schuldig wordt verklaard aan de diefstal uit zijn galerie. Maar Goodwin heeft een interessante theorie. Om te beginnen heeft hij erover gesproken met de mensen van het Art Loss Register en die gaan er van uit dat de beschuldigingen kloppen. De erven zullen een paar miljoen aan de verzekering moeten terugbetalen. "Verder", zegt Goodwin, "is de internationale kunstmarkt sowieso voor minimaal een kwart door criminaliteit geïnfecteerd, het hoort er een beetje bij, en Noortman is al dood, hij had een uitstekende reputatie die je niet zo snel kwijtraakt, dus nee, maak je geen zorgen over die naam, daar zul je als universiteit geen last van krijgen."

De stand is sober, met verlichte paneeltjes boven de bar waarin de namen van de deelnemende instellingen prijken, en aan de muur de tekst Maastricht Region: Capital of Culture 2018. Maar moest daar niet nog een beslissing over vallen?

 

Wammes Bos

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)