Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Kamer drie

Kamer drie

Serie over de medewerkers van kamer drie in verschillende UM-gebouwen

Frans van der Tier, teamleider centraal personeelsarchief, heeft in de aanloop naar het interview alvast wat dingen op papier gezet. Met A4'tje in de hand loopt hij door de kamer en vertelt wat hij van plan is te vertellen. Alsof hij college geeft. Toch is er aan hem geen docent verloren gegaan, wel een binnenhuisarchitect. "Ik veranderde al op mijn zestiende om de haverklap mijn slaapkamer, die alle kleuren van de regenboog had. Dan weer een donkerrood plafond, gele muur, enzovoorts. Maar inschrijven voor een opleiding kwam er niet van."

Deze prille voorliefde voor binnenhuisarchitectuur is inmiddels uitgegroeid tot een artistieke verzamelwoede, die al dertig jaar bezig is. In zijn werkkamer op de begane grond van de Minderbroedersberg komt die drift slechts spaarzaam tot uiting in de vorm van een paar schilderijen en een enkele, speciaal vormgegeven vaas. Dat temidden van weinig opwindend kantoormeubilair. Hij deelt de kamer met vier collega's; ze beheren de duizenden, grotendeels gedigitaliseerde personeelsdossiers van de UM.

Van der Tier verzamelt vooral 20e-eeuwse glaskunst en keramiek. Zijn huis staat er vol mee, art deco-lampen uit de jaren twintig maar ook felgekleurde Memphis-objecten uit de jaren tachtig. IKEA-spullen komen er niet in, alleen dingen die hij mooi vindt. "Ik ga puur en alleen af op mijn smaak. Ik koop geen objecten omdat ze gigantisch afgeprijsd zijn. In het algemeen hoeft kunst wat mij betreft niet mooi te zijn. Dat schilderij daar (zie foto, red.) heb ik op een markt in België gekocht. Genoeg collega's zullen er niks aan vinden maar er gebeurt wel iets met je als je ernaar kijkt. Het kan emoties losmaken, of discussies op gang brengen. Daar gaat het uiteindelijk om."

Vorige week heeft hij zijn hart kunnen ophalen aan al het moois op kunstbeurs Tefaf. "Iedereen zou er een keer moeten gaan kijken, ook wie niets met kunst heeft. Alleen al de inrichting, de aankleding is overweldigend. Dat gedoe met Noortman is wel pijnlijk, ook voor de UM vanwege de Noortman-leerstoel. Ik vraag me af hoe het college van bestuur dat gaat oplossen."

De UM heeft meer kunst in huis dan menigeen denkt, zegt Van der Tier. "Ze zouden eens een catalogus moeten samenstellen met alle oude en moderne objecten, zoals het authentieke glazen plafond in de hal van het Oud Gouvernement of de originele verlichting, de geelkoperen lantaarns, in de Statenzaal. Ken je de bonte wandschilderingen in de gang richting collegezaal Tongersestraat? Die is gemaakt door leden van de Zuid-Afrikaanse stam Ndebele. Vraag me niet wat die hier deden."

De combinatie van modern en oud, dat is wat de personeelsarchivaris boeit. Hij noemt de collegezaal van Jo Coenen in het Jezuïetenklooster en de grafitti-schildering rond de cour in het Bonnefantenklooster. "Fantastisch vind ik die. Spannend, die hedendaagse kunst in zo'n oud pand. Goed dat de UM daarvoor durft te kiezen. Anders was die rondgang in het Bonnefantenklooster waarschijnlijk effen wit geverfd."

Ook complimenteert hij de UM met de manier waarop ze de historische panden zoals de Nieuwenhof, het Jezuïetenklooster, de Minderbroedersberg verbouwt. Wat zou er van die gebouwen anders terecht zijn gekomen, vraagt hij zich weleens af. Hij waardeert zeer dat de UM het historisch karakter intact houdt. Zijn eigen kamer, met zijn dikke stalen deuren en het gewelfde plafond, is er een voorbeeld van. In de tijd dat het bestuursgebouw dienst deed als Paleis van Justitie (van 1825 tot 1994), hielden in Van Tiers kamer de gevangenbewaarders zich op. Een stalen kluis in de muur stamt nog uit die tijd. "Daar hingen de sleutels van de cellen, die hieronder in de kelder lagen."

En nu? Theedozen van Pickwick.

 

Maurice Timmermans

  • Waar: Kamer 0.103, Minderbroedersberg
  • Wie: Frans van der Tier (57)
  • Organisatie: Centraal personeelsarchief (ASC/ADP)
Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)