Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een boek dat leest als een filmscript

Net als Jonathan Safran Foer en Jonathan Lethem is Paul Auster (1947) een Brooklynite wiens fictie zich regelmatig afspeelt in het stadsdeel waar hij woont. Zo ook The Brooklyn Follies, een roman uit 2005 waarvan je de verteller inderdaad zomaar bij een willekeurige sigarenboer in de aangename wijk Park Slope zou kunnen tegenkomen. Nathan Glass, de zestigjarige hoofdpersoon, komt er na een scheiding en een behandeling tegen longkanker wonen: "Ik zocht een rustige plek om te sterven", luidt de openingszin.

Je kunt op je vingers natellen dat er van dat rustige sterven voorlopig niets terecht zal komen; Park Slope blijkt niet alleen zijn neef Tom te herbergen, maar ook de aantrekkelijke serveerster Marina, een B.P.M. (Beautiful Perfect Mother) die iedere ochtend op het stoepje voor haar huis zit, en Harry Brightman, een goedmoedige crimineel die de tweedehands boekhandel runt waar Tom werkt. Dan is er nog een nichtje, Lucy, dat plotseling op komt dagen, en, in de traditie van zowel Nabokovs Lolita als Jack Kerouacs On the Road, een road trip tjokvol avontuur.

Paul Auster schreef ook het script voor Smoke, een film uit 1995 waarin Harvey Keitel de Brooklynse sigarenboer speelt aan wie Nathan Glass je doet denken. Ook The Brooklyn Follies leest eigenlijk als een filmscript; niet alleen omdat sommige hoofdstukken letterlijk zo zijn vormgegeven, maar ook omdat Auster heel beeldend kan vertellen. Zoals wanneer Nathan in de diner zit waar Marina werkt en ruzie krijgt met haar agressieve echtgenoot, die het niet zo leuk vindt dat Nathan haar een ketting kado heeft gedaan. Hij trekt de ketting kapot, en de kraaltjes stuiteren over het formica tafeltje en de grond. "Het is dat ik een bril droeg, anders had ik er één in m'n oog gekregen", vertelt Nathan - en je ziet het voor je, die kleurige kraaltjes die op dat tafeltje slow motion in het rond springen.

Het gaat allemaal niet zo diep misschien, maar The Brooklyn Follies bevat wel een hoop leuke observaties, en een aantal van zulke mooie beelden. Prima vermaak voor wie zin heeft in een film en het met een boek moet stellen.

 

Lynn Berger

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)