Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Massachusetts voorbeeld voor Nederlands hoger onderwijs

Minister Plasterk kijkt graag naar het Californische model van hoger onderwijs. Fons van Wieringen, voorzitter van de Onderwijsraad, laat zich liever inspireren door een andere Amerikaanse staat.

“Massachusetts kent meerdere topuniversiteiten, het hoger onderwijs is er een belangrijke industrie”, zei Van Wieringen deze week tijdens een PvdA-bijeenkomst in Den Haag. “We kunnen best het Massachusetts van Europa worden.” Het was één van de suggesties op een avond waarop de in september aangenomen motie-Hamer centraal stond. Daarin wordt de regering opgeroepen er alles aan te doen om Nederland in 2020 te laten behoren tot de top-5 van de wereld op het gebied van onderwijs en wetenschap.

“Die motie is geen gekkigheid”, zei PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer toen ze de avond opende. Ze benadrukte het belang van de Kamerbrede steun voor haar motie: “Daardoor zijn ook volgende kabinetten eraan gebonden.” Maar hoe zorg je ervoor dat onderwijs en wetenschap in Nederland doordringen tot de mondiale top-5 – en dat in tijden waarin drastisch bezuinigd moet worden? Om die vraag te beantwoorden, stak Hamer haar licht op bij partijgenoten.
De fractievoorzitter probeerde het onderwerp van de bekostiging van haar onderwijsambities angstvallig te vermijden. Jasper Tuytel, bestuursvoorzitter van de Hogeschool Rotterdam, was de enige die er expliciet aandacht voor vroeg: “Als je Champions League wilt spelen, heb je een Champions League-budget nodig.” Maar je moet ook keuzes durven maken, benadrukte hij: “Als je bezuinigt op stufi, ov-jaarkaart en masterbekostiging kun je flink investeren op andere terreinen.”

Ook de doelstelling zelf, doordringen tot de mondiale top-5, bleek een lastig gespreksonderwerp. Een moving target noemde Van Wieringen die top-5: “Je weet van tevoren niet wat de andere landen doen.” Die andere landen kwamen de rest van de avond dan ook niet ter sprake. Wel ging het over de positie van leraren en docenten, over het belang van ‘tellen en spellen’ en over zwakke scholen. “Onderwijs is een teamsport”, benadrukte Kete Kervezee, voorzitter van de basisscholenkoepel PO-raad. Leraren zouden elkaar meer moeten steunen, bestuurders en docenten beter moeten samenwerken.

Tuytel maakte zich sterk voor allochtone scholieren en studenten. En daarvoor moesten er om te beginnen meer allochtone docenten komen: “De pabo’s zijn nu bijna volledig blank.” Tuytel betoonde zich een hartstochtelijk voorvechter van de ‘brede school’. Een school moet een centrale rol spelen in een wijk, vindt hij. Niet alleen als school, maar ook als theater en fitnesslocatie. “Zo betrek je ouders bij het onderwijs.”

Niet iedereen in de zaal was even tevreden over de inhoud van het debat. Sommigen vonden het “te technisch” en zagen liever meer visie. “Ik hoor nog te veel boodschappenlijstjes”, verwoordde voorzitter Joeri van den Steenhoven van Nederland Kennisland deze kritiek. “We moeten echt op zoek naar ambities voor de lange termijn.”

Toch reageerde Mariëtte Hamer tevreden. Ze gaat aan de slag met wat er ter tafel is gekomen: “Dat gaan we proberen te trechteren.” Zo heeft de avond in ieder geval een nieuw werkwoord opgeleverd.

 

HOP, Jochem Lybaart

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)