Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Onderwijsprijs: Winkeltje spelen op internet

Onderwijsprijs: Winkeltje spelen op internet

Photographer:Fotograaf: Loraine Bodewes Fotografie

Marketingstudenten zelf een winkel laten beginnen in een virtuele wereld, waarin ze met elkaar concurreren en steeds hun strategie moeten aanpassen om zoveel mogelijk spullen te verkopen. De Universiteit Maastricht vond het een prijs waard. Gwen Noteborn, Kelly Geyskens, Nina Belei en Claudia Jasmand van de School of Business and Economics kregen tijdens de dies de Onderwijsprijs 2009 voor hun Second Life-project. Ze bieden studenten een nieuwe, creatieve en inspirerende manier van leren aan, aldus rector Gerard Mols.

Het Second Life-project begon met een workshop over virtuele werelden. “Om mee te kunnen doen, moest je een plan voorleggen waarin onderwijs en de virtuele wereld werden gecombineerd”, vertelt Noteborn. “Zo is het idee voor dit project ontstaan. Toen ik onderwijs moest gaan geven vroeg Ko (de Ruyter, vakgroepvoorzitter, red.) of ik daar niet iets mee wilde doen.”

De studenten moeten in groepjes een product op de markt brengen in Second Life, een virtuele wereld op internet. Ze mogen zelf een winkel bouwen en inrichten en een reclamecampagne bedenken. De groep die de meeste producten weet te verkopen wint. “De studenten vinden dat competitie-element erg leuk”, zegt universitair docent Kelly Geyskens. “Maar ze worden niet daarop beoordeeld. Het gaat om het proces; wat hebben ze gedaan en waarom?” Toch werd iedereen behoorlijk fanatiek. “Mensen gingen ook in real-life reclame maken voor hun product. Overal in het gebouw hingen posters; op de pas geverfde muren, de deuren, de wc.” Noteborn grinnikt. “Dat mag eigenlijk niet. Daarom willen we volgende keer vlak voordat de winkels open gaan een beurs te organiseren in de mensa of Ad Fundum.” De dames willen het project, dat twee keer heeft gedraaid, verder uitbreiden. “We hebben nu een solide basis en voldoende geld; aan de prijs is een bedrag van tweeduizend euro voor het project verbonden”, zegt Noteborn. “We gaan bijvoorbeeld kijken of het mogelijk is dat ook mensen die niet aan het project deelnemen artikelen kunnen kopen.”

Dat studenten elkaar feedback geven – door uit te leggen waarom ze een product wel of niet kopen – werkt goed, hebben de projectleiders gemerkt. “Eén groep maakte bijvoorbeeld reclame per e-mail”, vertelt Claudia Jasmand. “Maar dat werd beschouwd als spam en niet gewaardeerd. Dus verkocht het product niet. Zo ging het bij al hun experimenten; ze konden meteen zien wat het effect was.” “En dat is toch anders dan wanneer een tutor een student vertelt dat iets niet goed is”, lacht Nina Belei. “Het leuke is dat ze nu die fouten zelf inzagen, er iets aan probeerden te doen en er later in hun eindpresentatie over vertelden.”

 

 

Cleo Freriks

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: