Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Studenten pleiten weer voor online colleges

Het is niet voor het eerst dat de studentleden van de faculteitraad van SBE het bestuur proberen te overtuigen van het nut van online colleges. Afgelopen maandag presenteerden ze een memo. Het bestuur bleek weer niet overtuigd. Terwijl er onlangs is geïnvesteerd in nieuwe opnameapparatuur.

Sommige docenten van de School of Business and Economics maken wel gebruik van e-lectures, anderen niet. Waarom niet alle colleges opnemen en op Eleum plaatsen, vragen de studenten. Alle apparatuur is in de grote collegezaal aanwezig. De rechtenfaculteit maakt er voortdurend gebruik van.

De studenten benadrukken dat e-lectures de colleges niet vervangen maar aanvullen. Ze zijn handig voor wie gebrekkige aantekeningen maakt, maar ook voor degene die ziek is of op dat moment een ander blok volgt. Docenten hoeven niet te vrezen dat studenten wegblijven. Een Amerikaanse, Australische en Nederlandse (TU Eindhoven) studie laat zien dat het collegebezoek nauwelijks afneemt. Ook het tegenargument van dure docenttrainingen houdt geen steek, zeggen de studenten. Het is hen immers niet om gelikte filmpjes te doen maar louter om de inhoud.

Docent Peter Bollen herinnert aan het pgo-profiel van het Maastrichtse onderwijs, waarin ‘college’ ooit een vies woord was. Hij interpreteert het pleidooi voor e-lectures als een frustratie met het pgo-onderwijs. Decaan Jos Lemmens beaamt dit en wil eerst weten wat de onderwijsdeskundigen hiervan vinden. “Ik ben een ware voorstander van face-to-face interactie. Het is wat mij betreft nog wachten op een lakmoestest.”

Opmerkelijk is dat er eind vorig jaar dertigduizend euro is uitgetrokken om naast de Collegezaal ook de Aula (Tongersestraat) te voorzien van opnameapparatuur. Die is twee weken geleden in gebruik genomen. In totaal blijken sinds september zo’n 140 colleges ‘getapet’, waaronder de grote eerstejaars vakken als kwantitatieve methoden en microeconomie.

“Uit analyses van het internetbezoek ontdekten we een piek net voor de tentamens. , zegt ict-innovatiemanager Gwen Noteborn. “Wat erop wijst dat studenten de video’s voor naslagdoeleinden gebruiken. Te meer omdat ze specifieke ‘scènes’ opzoeken. Niemand heeft de volle twee uur zitten kijken.”

 

Maurice Timmermans

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)