Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Tien studentondernemers zijn 35 duizend euro rijker

Tien studentondernemers zijn 35 duizend euro rijker

Liof YEAH: finale competitie Industriebank LIOF

Een festivalpakket met slaapzak en tandenborstel, dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten, videoCV’s, sms-marketing en een sensorsticker in incontinentiemateriaal. Het zijn allemaal diensten en producten waarmee ondernemende studenten in de prijzen zijn gevallen.

Industriebank LIOF bestaat 35 jaar en hield de afgelopen weken een online competitie voor studentondernemers: LIOF Yeah. De starterspakketten van 35 duizend euro zijn inmiddels uitgereikt. De tien besten kunnen aan de slag in Limburg. De Universiteit Maastricht heeft drie winnaars in haar midden: CVive, TextHamster en iShopLocal. De laatste is een gedeeld project met de Hogeschool Zuyd. Daarnaast zijn er nog studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft die met hun, respectievelijk Salusion en NightBalance, de Limburgse markt willen veroveren. De Hogeschool Zuyd leverde vijf creatieve breinen. De uitslag van LIOF Yeah laat een opvallende verdeling zien tussen hbo’ers en academici. Frappant. Zeker gezien de uitkomst van een andere landelijke competitie voor studentondernemers, vorig jaar georganiseerd door wervings- en selectiebureau ImpressiveGreenApple, waarbij alleen universitaire studenten er met de prijs vandoor gingen. De ideeën van hbo’ers werden afgeschoten. Voor LIOF Yeah schreven zich bijna honderd ambitieuze studenten in. De top twintig die de meeste stemmen wist binnen te halen ging door naar de halve finale. Een jury koos de winnaars. TextHamster-ondernemer Tim Rutten: “Het geld gebruiken we om te investeren, om door te ontwikkelen.” Samen met Mark Bastiaansen, Mitch Maurits en Mehdi Zidani zette hij het bedrijf in sms-marketing op poten binnen de master Entrepreneurship van de UM. Wat is sms-marketing? “Bedrijven leveren bijvoorbeeld een klantenbestand aan met namen en telefoonnummers, wij importeren dit in ons systeem en doen een sms-actie. Met persoonlijke sms’jes attenderen we klanten op een leuke aanbieding of verwijzen we ze door naar een webshop.” Met deze competitie hoopt Industriebank LIOF het studentondernemerschap een flinke boost te geven. Daarnaast wil ze de economie in Limburg versterken. Voorwaarde was dan ook dat studenten hun onderneming willen vestigen in deze provincie. Het starterspakket bestaat voor 10 duizend euro uit risicokapitaal en 10 duizend euro uit innovatie­cheques van LIOF. Verder geven 10 sponsors allerlei diensten en producten weg ter waarde van duizend euro, zoals een laptop, huisstijlontwerp en websitebouw. Vijfduizend euro is voor de huur van bedrijfsruimte in een van de LIOF Business Centers in Limburg.

 

Wendy Degens

LIOF Yeah winnaars

-Artidé Zorg: dag- en vrijetijdsbesteding voor gehandicapten

-E-Qua: waterbesparende kraandop

-FestivalNeeds: festivalpakket

-iShopLocal: online shop-zoekmachine

-TextHamster: sms-marketing voor bedrijven

-CVive: productie van videoCV’s

-Diamond Connection: herbruikbaar sloopafval uit de bouw in kaart brengen

-Fashion Exposes Everyone: ontmoetingsplek voor mode en design

-NightBalance: sensor die slaaphoudingen meet

-Salusion: sensorsticker in incontinentiemateriaal

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)